Het begint voor filmstudio's inmiddels een bekend truukje te worden: als je een film in handen hebt die een geheide box office-flop wordt, dan verkoop je 'm gewoon aan Netflix. Die maakt vervolgens veel tam-tam dat ze een grote film hebben binnengesleept die nog niet in de bioscopen te zien was, waardoor er toch nog aardig wat mensen naar kijken. Dit jaar gebeurde het onder meer met The Cloverfield Paradox en Extinction. Als Netflix een nieuwe film aankondigt als een Netflix original, dan betekent dat tegenwoordig doorgaans oppassen geblazen, uitzonderingen daargelaten.

Article continues after the ad

 

Slechte resultaten bij testscreenings

Sony Pictures hoopte hetzelfde geintje uit te halen met Holmes & Watson, de bijzonder slecht ontvangen nieuwe komedie van Will Ferrell en John C. Reilly. Maar zelfs de streamingdienst die de ene na de andere Adam Sandler-film online gooit had hier geen zin in. Reden hiervoor zou zijn dat het ook Netflix ter ore was gekomen dat de film bijzonder slechte resultaten scoorde bij testscreenings. Dit zijn proefvoorstellingen waarbij mensen na afloop een formuliertje moeten invullen om te laten weten wat ze ervan vonden.

Of toch wel straight to Netflix?

Toch nog een beetje goed nieuws voor Will Ferrell’s variant op de albekende Britse detective: de Rotten Tomatoes-score is inmiddels gestegen van 4% naar 6%. Het gaat langzaam de goede kant op dus. Gisteren dachten we nog dat de film volgende week hier uit zou komen, maar nu kunnen we laten weten dat Holmes & Watson niet in de Nederlandse bioscopen zal verschijnen. Wordt het hier dan alsnog straight to Netflix?