Youp van t Hek in Theater Carré

Afgelopen week kwam Youp van ’t Hek flink onder vuur te liggen na een omstreden column in NRC Handelsblad. Hierin stelde de cabaretier dat de kunst- en cultuursector zichzelf veel te serieus neemt tijdens de coronacrisis. Op financiële of morele steun van Youp hoefden noodlijdende theaters dan ook niet te rekenen. De column schoot bij veel van zijn collega’s in het verkeerde keelgat. Zo noemde Diederik Ebbinge hem een ‘zelfgenoegzame kakker’ en cabaretier Micha Wertheim wees Youp er fijntjes op dat hij ‘een enorm fortuin’ heeft vergaard in de theaters die nu dreigen om te vallen. Maar nu slaat de columnist terug!


‘Lege zalen’

In de nieuwste column van Youp van ’t Hek schrijft hij over Diederik Ebbinge: “Hij komt uit een voormalig theatertrio en is een soort helderziende. Hij leest dingen die ik niet geschreven heb. En doordat zijn trio redelijk roemloos eindigde weet hij wat het is om voor lege zalen te spelen.

 

Article continues after the ad


Vliegende Panters

Hoewel Youp het brein achter het kijkcijferkanon De Luizenmoeder en de culthit Promenade niet bij naam noemt, laat de titel van de column weinig aan de verbeelding over. De Liegende Panter is namelijk een niet al te subtiele verwijzingen naar De Vliegende Panters, het theatertrio waar Ebbinge jarenlang deel van uitmaakte. In tegenstelling tot de vorige keer heeft Diederik Ebbinge nog niet gereageerd op de sneer van Van ’t Hek.