You seizoen 2 recensie

Na een jaar van afwezigheid kunnen fans sinds Tweede Kerstdag weer genieten van de smeuïge plannetjes van 'creepy' Joe. En zij worden ook in dit tweede seizoen niet teleurgesteld door alle bloedstollende momenten, onverwachte twists en bijna poëtische teksten van onze boekenliefhebber.

Pas op: spoilers!

Na de spannende cliffhanger van seizoen één, waarin Joe’s ex Candace (Ambyr Childers) plots voor zijn neus stond in de boekenwinkel, is het afwachten wat onze 'grote vriend' nu weer van plan is. Al snel blijkt Candace uit op één ding: wraak en dat laat Joe niet zomaar gebeuren. Hij neemt een andere naam aan (Will Bettleheim) en vlucht van New York naar Los Angeles, de plek waar iedereen heen gaat die het wil gaan maken. Het is vanaf dat moment wachten tot hij een volgend slachtoffer heeft uitgekozen. Beck is immers dood en met Candace wil hij niets meer te maken hebben (alleen zij wel met hem). Niemand gelooft dat hij – hoe graag hij het misschien lijkt te willen – zal veranderen en dat blijkt ook snel in de eerste aflevering. Kokkin Love kan maar beter op haar stappen letten of toch niet?

Sympathie

Penn Badgley, die al meerdere toprollen op zijn naam heeft staan, weet het opnieuw voor elkaar te krijgen. Je wil het niet, maar toch voel je ergens weer sympathie voor Joe/Will in dit tweede seizoen. Vooral als blijkt hoe zijn moeder en vader hem vroeger behandelden en hoe hij zijn buurmeisje Ellie wil beschermen tegen het kwaad. Maar tegelijkertijd wisselen die momenten zich goed af met de gebeurtenissen waarop je hem weer met argusogen bekijkt: wanneer hij zijn huisbaas Delilah (Carmela Zumbado) gevangen houdt, de echte Will vrijlaat en hij Henderson zonder pardon van zijn leven berooft. Met Joe/Will in je buurt, die in de voice-over enkele poëtische zinnen gooit, weet je het maar nooit.

Dit maakt deze reeks – net als seizoen één – weer heerlijk bingewaardig. Inclusief de nodige misselijkmakende scènes als hij een lijk in stukjes snijdt of hij zelf zijn vinger verliest. Niet voor mensen met een zwakke maag, dat is één ding wat zeker is.

De twist van het seizoen

Sommige afleveringen duren misschien net iets te lang om nog interessant te blijven, maar de kunst van deze reeks is dat je elke aflevering toch weer start vol goede moed. In iedere uitzending zit namelijk wel weer een twist, die het verhaal een andere richting opstuurt. Maar dan hebben we het nog niet eens over die ene twist gehad: de wending van dit seizoen, die bijna niemand zag aankomen! Op het moment dat Love (Victoria Pedretti) Candace met een harde klap vermoordt, verandert ze direct van het ‘lieve’ meisje naar de gelijke van Will. Ze blijkt al meer op haar kerfstok te hebben en wil Will accepteren zoals hij is, maar geldt dat andersom ook?

Hij lijkt in de slotaflevering, waarin ze hun intrek nemen in het ouderlijke huis van de Quinns aangezien Love zwanger (!) is, zijn oog te laten vallen op de buurvrouw. Een nieuw slachtoffer voor het inmiddels bevestigde derde seizoen? Eén ding is zeker: met deze twee als ouders weet je nooit waar je terechtkomt, arm kind.

Het tweede seizoen van You smaakt toch weer naar meer! Hoewel niet alle afleveringen de aandacht de volle vijftig minuten weten vast te houden, begin je door alle wendingen iedere keer weer met goede moed aan een nieuwe aflevering. Penn Badgley weet net als seizoen één met slechts één blik of één zin al te overtuigen en dat kunnen we over de andere karakters ook wel zeggen. Dit tweede seizoen is geloofwaardig, bevat bloedstollende (en soms misselijkmakende) momenten, is bingewaardig en zet de gehele sfeer goed neer met de negende aflevering als ultiem hoogtepunt. Deze wending zag bijna niemand aankomen en roept bij ons vragen op voor het nieuwe seizoen. Heeft Joe al een nieuw slachtoffer op het oog, wat is de zwangere Love van plan, hoe staat het met hun relatie en in hemelsnaam: wat moet er van dat kind terechtkomen? Laat het derde seizoen maar komen.