Hoera! Weer een probleem minder. Sinds 1 juli krijgen klanten van providers een compensatie voor iedere keer dat hun internet, televisie of telefonie voor langere tijd uitvalt.

Article continues after the ad

Tirade

Je kent het vast: je zit een mega spannende aflevering van The Walking Dead te streamen en opeens valt het internet uit. Hoeveel je ook met je klamme handjes wanhopig aan de router zit te rammelen, het wereld wijde web kom je niet meer op. Na een scheldpartij waarin alles wat god en gebod verboden heeft eruit wordt gegooid, wil je nog maar één ding: gerechtigheid.

Uitval-money

En dat krijg je nu! Toch is er een kleine kanttekening, dus voordat je een spreekwoordelijk gat in de lucht springt, hear us out. Ten eerste zitten er een hele rits voorwaarden aan deze vergoeding. Een storing moet langer duren dan twaalf uur voordat je überhaupt geld ziet, daarnaast is de minimale vergoeding een schamele 1 euro. Bij een storing tussen de 12 en 24 uur krijg je een dertigste deel van je maandelijkse abonnementskosten, bij een storing tussen de 24 en 48 uur twee dertigste deel, enzovoorts, enzovoorts. 

Niet rijk, maar je provider ook niet

Dat valt vies tegen! Jep, maar er is toch een lichtpuntje. Hoewel jij er niet rijk van wordt, kan het voor een provider erg duur worden als er een storing ontstaat. Stel dat een provider een half miljoen abonnees langer dan een halve dag zonder internet of televisie laat zitten, dan moet de provider in kwestie sowieso een half miljoen aan schadevergoeding uitkeren. Resultaat: providers zullen harder moeten werken om uitval te voorkomen.