Hans Zimmer is een van de bekendste filmcomponisten van de afgelopen eeuw. Goed nieuws dus voor de fans: zijn muziek uit films zoals The Lion King, Pirates of the Caribbean en The Dark Knight is volgend jaar te horen in Amsterdam!

More content below the advertising

Hans heeft voor zijn werk al meerdere prestigieuze prijzen gewonnen. De Oscar-winnende componist treedt dit keer niet zelf op, maar is wel de regisseur en curator van de zogeheten The World of Hans Zimmer-shows.

The Lion King

In 1994 verzorgde Hans de muziek van de originele Lion King, waarmee hij een oscar won. Logisch dus dat hij de muziek voor de live action-remake - die in 2019 te zien is in de bioscoop - ook gaat componeren. De trailer van The Lion King verbrak vorige maand alle Disney-records. Hoewel het een remake is, blijft het verhaal niet helemaal ’t zelfde: er is onlangs bekend gemaakt dat er een gloednieuw personage komt!

 

Kaartjes

De tournee van Hans was afgelopen jaar al eens te zien in Ahoy Rotterdam, maar volgend jaar is de muziek te horen in de Ziggo Dome. De kaartenverkoop start aanstaande vrijdag om 10:00 uur bij Ticketmaster. Wil je een alvast een voorproefje op wat je te wachten staat, bekijk dan hier de behind the scenes-video:

 

The world of Hans Zimmer is 11 november 2019 te zien in de Ziggo Dome.

More content below the advertising

Praten vrouwen net zoveel in films als mannen? Dit is niet een vraag waar we altijd stil bij staan wanneer we een film kijken. Onderzoek van The Geena Davis Institute on Gender in Media drukt ons met de neus op de feiten: mannen praten alleen maar meer in films ten opzichte van vrouwen! Hoewel we leven in een periode van vooruitgang en emancipatie is het met de filmindustrie belachelijk slecht gesteld op dit gebied. De nieuwe resultaten liegen er niet om bij de Oscar-winnaars voor Best Picture: meer dan de helft scoort bedroevend. 

More content below the advertising

Het Geena Davis instituut heeft onderzoek gedaan naar de representatie van vrouwenstemmen in films die een Oscar hebben gewonnen voor Best Picture. 122 films met de Best Picture award zijn geanalyseerd met vrij teleurstellend resultaat. Van de 5554 pratende personages was slechts 29.2% vrouwelijk. De verhouding van 3 mannen op 1 vrouw in films is hetzelfde als in 1946. Het concept emancipatie staat kennelijk niet in het woordenboek bij de makers van deze films. 

Bechdel Test

De test die uitgevoerd wordt om te kijken of een film aan de eisen van vrouwelijke representatie voldoet is een zogenaamde Bechdel Test die als volgt werkt: Een film moet minimaal 2 benoemde vrouwelijke personages hebben die een gesprek voeren over iets anders dan een man. Dit gesprek hoeft slechts één keer voor te komen in een film om te slagen.

Teleurstellend

Klinkt als een vereiste dat makkelijk haalbaar is, toch? Think again: blijkbaar niet. In de jaren ’30 hebben meer films deze test doorstaan dan in het huidige decennium! Films als Moonlight, Slumdog Millionaire en Gladiator falen deze test allemaal. Van alle films met een Oscar voor Best Picture sinds 1929 heeft slechts 49% de test gehaald: erg teleurstellend dus.

Gisteravond was het dan zover: Waylon deed een dappere poging om het Queen Live Aid concert in zijn geheel te zingen. Dit legendarische concert is de geschiedenisboeken ingegaan als een van de beste, zo niet hét beste, liveoptreden ooit. Het optreden zorgde voor verschillende reacties: Waylon kreeg naast veel lof, ook aardig wat kritiek over zich heen. Dat zat hem toch een beetje dwars.

More content below the advertising

Tijdens het optreden speelde hij de volledige set met de nummers Bohemian Rhapsody, Radio Ga Ga, Hammer To Fall, Crazy Little Thing Called Love, We Will Rock You en We Are The Champions.

Allemaal kalm blijven

Het optreden van Waylon verliep niet helemaal vlekkeloos. Met hier en daar een uitschieter was het zo nu en dan pijnlijk om aan te horen. In de tweet die hieronder te zien is laat Waylon weten dit te erkennen. Maar, zegt hij: we moeten ook niet zo zeiken. Zonder autotune klinkt het nu eenmaal anders en dat zijn we niet meer gewend, aldus de zanger. 

 

Valse vergelijking? 

Dit optreden nodigde natuurlijk indirect uit voor een uitvoerige vergelijking tussen Freddie Mercury en Waylon. Nu was dit met het tribute niet het doel, maar wel een onvermijdelijk gevolg. Mercury evenaren is natuurlijk vrij onmogelijk, dus de kritieken stroomden snel binnen. Waylon bijt ook daar van zich af, door aan te geven dat hij blij is niet Freddie Mercury te zijn. Daarnaast bedankte hij gelijk alle mensen die het optreden wél wisten te waarderen.