De nieuwe horrorsensatie Us al gezien? Zo ja, dan liep je waarschijnlijk hevig discussiërend de zaal uit. Want wat betekende dat einde van deze tweede film van Get Out-regisseur Jordan Peele nou helemaal?? Wij kwamen er maar niet uit en gingen op internet rondzoeken, om alleen maar nog verwarder te worden. Toch gaan we ons best doen om het einde uit te leggen. Joekels van [SPOILERS] op komst!

More content below the advertising

De Tethered

Tegen het eind van de film blijkt dat de boosaardige dubbelgangers die de Wilsons het leven zuur maken uit een onderaardse spiegelwereld komen. Het volk dat hier leeft heet The Tethered, en met een uiterst strak georganiseerde bloederige revolutie wil dit tunnelvolk hun bovenaardse dubbelgangers uitroeien.

De Twist!

En dan is daar de twist: Adelaide (Lupita Nyong'o) is eigenlijk Red. Toen zij in 1986 in het spiegelpaleis verdwaalde en haar dubbelganger tegenkwam, ontvoerde deze haar en nam ze haar plaats in. Daarom moest ze opnieuw leren praten, omdat Red dit nog helemaal niet kon. En terwijl we de hele film dachten dat Adelaide uit angst niet terug wilde naar het badplaatsje Santa Cruz, blijkt dat ook zeker uit schaamte te zijn. Kan de echte Adelaide trouwens amper praten omdat Red toen haar keel dichtkneep? Of omdat er bij de Tethered gewoon niet gepraat wordt?

Maar dan...

Hiermee zijn we er echter nog niet: als de familie aan het eind wegrijdt en de camera uitzoomt zien we dat de Tethered mijlenver hand in hand staan, geheel volgens het Hands Across America-principe zoals Red het bedacht had. Dan denk je misschien: “Tsja, wat dudes in rode overalls die handje in handje staan, zal wel, beetje anti-climax voor een horrorfilm”, maar dit is een behoorlijk luguber einde: een Tethered mag namelijk pas in de Hands Across America-keten gaan staan als die zijn of haar dubbelganger heeft gedood. Dat betekent dus dat ze al duizenden slachtoffers hebben gemaakt. De eerste Tethered die we in de film zien is ook de dubbelganger van de “Jeremiah 11:11”-zwerver, die in zijn eentje op het strand gaat staan. Het bloed druipt nog van zijn hand en op dat moment hebben we nog geen idee dat hij eigenlijk al “in positie” staat.

Wat zegt Jeremiah 11:11 eigenlijk?

Allereerst is dit een uiterst slim gekozen Bijbelcitaat, want wederom spiegelt het. En niet alleen is dit nu al de beroemdste Bijbelzinsnede sinds Ezechiel 25:17 uit Pulp Fiction, het is nog van toepassing ook. Als we even spieken bij de EO zien we dat Jeremiah 11:11 zegt: “Daarom zegt de Heer: ‘Ik tref hen met onheil waaraan ze niet kunnen ontkomen. Ze zullen mij om hulp roepen, maar ik zal niet naar hen luisteren’.” Over spiegelen gesproken, daarom gebruiken de Tethered dus een schaar als hun ‘weapon of choice’, ook die vorm is gespiegeld. Meer over de Tethered kun je lezen bij een drie pagina’s tellende analyse van Slashfilm waarin onder meer uitgelegd wordt hoe deze massamoordenaars verwijzen naar de Republikeinen. Ook bij Collider en Digitalspy gaan ze diep in hun overpeinzingen, waarin uitgelegd wordt hoe de film over de tegenstelling tussen arm en rijk gaat. Wij gaan intussen verder met een nog grotere twist: eentje die wij ons misschien wel inbeelden, maar waar we toch echt wel veel hints van voorbij hebben zien komen.

Zit er nog een tweede twist in?

Misschien zijn wij wel helemaal gek hoor, maar het lijkt er op het eind ook nog bijna op alsof er nog een extra twist inzit: als het gezin Wilson naar het zuiden rijdt, zit moeder Adelaide (die dus eigenlijk Red blijkt te zijn) naast zoontje Jason. Zij kijken elkaar aan met een veelbetekenende blik, alsof ze elkaar begrijpen, terwijl Jason met zijn masker speelt dat hij vrijwel de hele film op heeft. Hint deze blik ernaar dat Adelaide (pardon, Red) nog een keer terug is gegaan naar de wereld van de Tethered om Jason in te ruilen voor zijn Tethered-dubbelganger Pluto?

Eerder in de film zien we dat Pluto onder zijn masker verminkt is door een brand. We weten hoe dit gebeurd is, want in het begin zien we al hoe Jason in de kast met vuur aan het spelen is. Het gaat maar net goed, want een karretje houdt de kastdeur open. “Dit doet me denken aan vorig jaar” roept zus Zora nog. Daarmee weten we dat Jason in het verleden dus opgesloten was in de kast. Toen Pluto dit spiegelde is hij waarschijnlijk verbrand. Maar... is het mogelijk dat het andersom is, en dat het niet Pluto in de onderwereld maar Jason in de bovenwereld was die de brandwonden opliep? En dat Adelaide hem hierna ging “omruilen” voor een gaaf exemplaar? Alle Tethered volgen immers de bewegingen van hun dubbelgangers - en Jason loopt zowat die hele film met een masker op. Misschien doet hij dat dus omdat zijn (al dan niet omgeruilde) dubbelganger altijd een masker opheeft.

Dit zou ook verklaren waarom Adelaide (nee-hee, het is Red) het op een krijsen zet als Pluto (die in dit geval dus eigenlijk Jason is) achteruit de vlammen inloopt – dat was dan immers haar échte kind. Wat dan niet weer klopt, is dat in deze theorie de bovengrondse dubbelganger de bewegingen van een ondergrondse dubbelganger nabootst, terwijl het de hele film andersom is. Wel zou hiermee uitgelegd kunnen zijn waarom Pluto aanvankelijk de enige van de vier Tethered is die niet zijn dubbelganger van kant probeert te maken. En nu we toch bezig zijn, zou de bovengrondse Adelaide dan in ruil voor Pluto mee hebben geholpen met het leveren van die rode overalls en gouden scharen? En hoe zou ze de ruil voor haar man en dochter verborgen hebben gehouden? Snappen jullie het nog? Wij niet meer. Aaaargh!