Waarom stopt Netflix zoveel series na seizoen 2?

Voor veel Netflix-series is het na twee seizoenen bijzonder spannend: gaat het verhaal door, of komt er een abrupt einde aan de show? Netflix is geneigd om series na twee seizoenen te annuleren, maar waarom doen ze dat precies?

Voor een deel is de beslissing om een serie na twee seizoenen te stoppen natuurlijk eenvoudig. Als er weinig kijkers zijn (en Netflix houdt dit heel nauwkeurig bij), dan is de beslissing voor de streamer natuurlijk niet zo moeilijk. Het kost geld, het levert geen nieuwe abonnees op: "Dankjewel voor je inzet maar deze serie gaat niet meer verder."

Als een show na twee seizoenen nog geen groot publiek heeft gevonden, dan gaat dat volgens Netflix niet meer gebeuren. Hoewel er absoluut uitzonderingen bestaan zoals Arrested Development, The Office en Parks & Recreation is dat inderdaad mééstal het geval.

Populaire shows zijn dúúr

Als een serie wél goed bekeken wordt, dan betekent dit niet automatisch dat het derde seizoen er óók wel komt. Vaak moet er na het tweede seizoen opnieuw onderhandeld worden over contracten en dat is soms ook een heikel punt. Een populaire serie kan op dat moment een stuk duurder worden omdat de acteurs bijvoorbeeld doorgebroken zijn. Ook dan volgt een rekensom: zijn de nieuwe (vaak hogere) kosten nog in verhouding tot de groei van de serie en de populariteit?

Een serie kan goed bekeken worden maar uiteindelijk gaat het erom of een serie nieuwe kijkers oplevert. Bestaande abonnees blijven vaak toch wel hangen, maar nieuwe programmering is vooral gericht op het werven van níeuwe klanten waardoor Netflix blijft groeien. Een show kan nóg zo populair zijn: als er geen groei meer inzit bestaat hij alleen nog om bestaande klanten te pleasen.

Article continues after the ad

 

Netflix to the Rescue!

Dit lijkt ook de reden dat Netflix af en toe een serie overneemt met een fanatieke fanbase, zoals Designated Survivor of Lucifer. Als de liefhebbers allemaal een abo nemen is dat voor Netflix erg interessant. Het is een belangrijk verschil met tv-zenders, die geld verdienen met reclame. Als zij hun reclameblokken kunnen vullen met populaire shows is het prima, maar voor de abo-dienst Netflix is de groei cruciaal.

Het komt allemaal nogal kil over, maar het is ook het gevolg van een redelijk gul beleid. Netflix betaalt voor shows alle productiekosten en geeft de makers daarnaast nog een flinke bonus. Deze krijgen ze omdat hun creaties in principe alleen op Netflix te zien zijn. Ze kunnen de rechten niet doorverkopen aan een andere televisiezender. Om dit te compenseren betaalt Netflix dus behoorlijk goed.

Nieuw op Netflix

Ben je benieuwd wat er afgelopen week allemaal nieuw is verschenen op Netflix? Check hier het overzicht! Als je benieuwd bent wat er in november op je te wachten staat kijk je hier!