Zarayda Groenhart

Presentatrice Zarayda Groenhart liet veel indruk achter op een hele generatie met haar optredens in cult-shows zoals Try Before You Die en Spuiten & Slikken van BNN. Ze verdween van de beeldbuis, maar wat doet ze nú eigenlijk? Hint: héél veel.

Zarayda zelf was helaas niet bereikbaar voor een interview.

Article continues after the ad

Podcast-maakster, onderneemster, businesswoman, single moeder, vlogster, schrijfster en dan hebben we waarschijnlijk nog niet eens alles gehad; nee, Zarayda Groenhart zat absoluut niet stil toen ze BNN in 2012 verliet. Ze is - op enkele grote tv-optredens na, zoals Wie is de Mol? en The Big Escape (in 2019) – al tijden niet meer op tv geweest. En daar heeft ze het ook véél te druk voor. Eerst even terug in de tijd.

Zarayda bij BNN

Na een paar jaar bij MTV – toen nog níet de Ex on the Beach-zender – kwam Zarayda in 2007 bij BNN terecht. Ze maakte er programma’s als URBNN, State TV en 24/7. Maar als jij aan Zarayda denkt, denk je waarschijnlijk eerder aan die krankzinnige acties in Try Before You Die en haar talloze ‘seksperimenten’ in Spuiten en Slikken. Pure cult-tv!

Het modderworstelen met Nicolette Kluiver blijft een topfragment:


Schrijfster

Waarom Zarayda wegging bij BNN? “Dat had veel te maken met een leidinggevende die niet in me geloofde”, schrijft ze op haar eigen website. “Hij zag het niet in mij en hoe hard ik ook werkte om me ‘aan hem te bewijzen’, het maakt geen verschil. Nu kan ik zeggen dat het een geweldige kans was dat hij niet in me geloofde. Maar toen voelde het anders.” In 2014, een jaar na haar vertrek bij BNN, was daar opeens een zéér aangrijpend boek: Het waarom-meisje. Hierin beschrijft Zarayda haar ervaringen met seksueel geweld en de angst en schaamte die ze daardoor voelde. Haar TED-talk hieronder, waarin ze over het boek praat (in indrukwekkend Engels), geeft een goed beeld van haar werkwijze.


Onderneemster

Van schulden naar 400.000 omzet in 10 maanden (terwijl je zwanger bent)’ – het zijn sensationele koppen waar menig commercieel clickbait-YouTuber jaloers op zal zijn. Zarayda, die zich de afgelopen jaren ontpopte tot een succesvol internet-onderneemster, flikte het met haar zakentalkshow TheWhyGirl (ook uitgezonden op TLC). Hierin sprak ze verschillende vrouwen die vertellen over hun business-successen. Zelf kan ze er overigens ook wat van. Haar site staat vol met ronkende recensies van ondernemers die gebruikmaakten van Zarayda’s diensten. Wat ze doet? Ze helpt mensen bij het samenstellen van puike bedrijfsvideo’s. Of, in haar eigen woorden: ze maakt van haar klanten ‘de Oprah van hun branche’.


Bomvol cv

Een tv-carrière achter de rug, een boek geschreven, eigen bedrijf runnen, zelfgemaakte talkshow presenteren; menig cv ziet er leger uit. Maar Zarayda pakte gewoon nog even extra door. Uiteindelijk schreef ze ook nog zo’n erotisch geladen Bouqet-boek (‘Nachten in Havana’). Je weet wel, van die boekjes die je moeder in haar nachtkastje verstopte. Ook schreef ze stukken voor Nieuwe Revu, de Varagids, NRC Next, VIVA, Flair, *haalt adem*, JFK én NRC Next. Ze filmde een vlog-serie voor LINDA.tv over haar leven als single mom. En, we zijn er nog niet: tegenwoordig presenteert ze podcasts!

En zó ziet Zarayda er anno 2020 uit!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Je business is een platform om verandering te brengen. Als je het lef hebt om achter je bedrijf vandaan te komen en te laten zien wat je echt vindt, voelt en voor staat. Niet alleem als ondernemer. Juist als mens. Juist als onderdeel van deze maatschappij. Een business kan een platform zijn dat kan worden ingezet als een force for good . Vandaag ons eerste live event sinds tijden. Met 12 man op 1,5m afstand brainstormen en bezig gaan met hoe je als mens en ondernemer een echt verschil maakt. Tijdens de Corona-crisis. Met het nu intens belangrijke maatschappelijk debat over racisme em discriminatie. Ik stelde de vraag aan mijn Industry Leaders (zo heet mn mastermind) welke waarheid je nog verbloemt in je business ‘omdat het te spannend is. Omdat het niet in de strategie past.’ Een mooie vraag die veel losmaakt. En die een deur openzet naar meer power, meer invloed en een groter verschil dat je te maken hebt. . Je waarheid een podium geven, leidt tot meer business. Niet als doel maar als krachtig bij-effect. Meer dan ooit hebben we behoefte aan voorbeelden die zich fearless uitspreken. Die hun volgers, klanten en samenwerkingspartners inspireren om kleur te bekennen doordat ze zelf dat goede voorbeeld geven. Door zelf real te worden. Harten te raken. Ogen te openen. Een echt verschil te maken. . Je business als een platform en force for good. Welke waarheid heb jij tot nu toe verbloemd omdat je bang bent dat mensen er een oordeel over hebben? Waar zit je nog in de kast met je waarheid? En wat laat je liggen aan kracht, impact en vrijheid door je mond te houden? . Mooie vragen om aan jezelf te stellen. En om bloedeerlijk over te worden. In 1e instantie aan jezelf. En daarna naar anderen. Juist nu. En juist meer dan ooit. #industryleader #mastermind #zichtbaarheid #racisme #speakup #business #ondernemen #ondernemendevrouwen Pic by the queen @elmamaaskant Fab jumpsuit by @dvf (no spon, gewoon lekker zelf gekocht)

Een bericht gedeeld door Zarayda Groenhart | TheWhyGirl (@zaraydagroenhart) op


Ook benieuwd hoe het met andere ‘vergeten’ BN’ers gaat? Check hier onze stukken over Terror Jaap, Sascha Visser en Valerio Zeno.