Rami Malek als Freddie Mercury in Bohemian Rhapsody

De Freddie Mercury/Queen-biopic Bohemian Rhapsody was een ware publieksfavoriet, maar filmliefhebbers vonden dat er wel het een en ander op de film aan te merken was. Wat was er aan de hand en belangrijke: hoe kwám dat?

Sommige onderdelen van Bohemian Rhapsody waren simpelweg subliem. Rami Malek gaf een wereldperformance als Freddie Mercury, de muziek staat nog steeds als een huis en werd uitstekend in de film gebruikt. Daar is iedereen het wel over eens.

 

Beste montage? Hoe dan?

De Oscars voor Beste Acteur, Beste Geluidsmontage en Beste Geluidsmix waren dus een no-brainer, maar hoe zit dat met Beste Montage? Critici van de film nemen dit korte stukje regelmatig als voorbeeld.

Article continues after the ad

De scène waarin de leden van Queen hun nieuwe platenbaas ontmoeten is extreem nerveus gemonteerd. Het moet een rustig gesprekje zijn, maar het beeld springt heen en weer alsof we een actiefilm uit de Jason Bourne-reeks zitten te kijken. Hoe kun je hiermee nou een prijs winnen, laat staan een Oscar?

De prijs voor Beste Montage zit hem niet in schoonheid van de montage zelf, maar... in het feit dat Bohemian Rhapsody sowieso gemaakt is!

Stoelendans

Regisseur Bryan Singer maakte tijdens de opnames vaak ruzie met de castleden en na een korte Thanksgiving-vakantie kwam Singer zelfs helemaal niet meer opdraven, vanwege onbekende redenen. Het kan zijn dat hij de filmstudio onder druk wilde zetten, last had van één van de ‘Me Too’-schandalen waarin hij verwikkeld is, of iets anders...

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.

Wat het ook was (misschien komen we er ooit nog eens achter): Bohemian Rhapsody had geen regisseur meer, terwijl er nog minstens twee weken gefilmd moest worden. Cinematograaf Newton Thomas Sigel viel korte tijd voor Singer in, totdat Dexter Fletcher werd aangetrokken als nieuwe regisseur.

Niet goed, wel knap!

In de montage moest er dus gewerkt worden met materiaal van drie verschillende filmmakers, die elk hun eigen manier van werken hadden. Fletcher had wel tijd om de film te schieten, maar zodra de opnames klaar waren moest hij snel verder om Rocketman op te nemen.

De editor, John Ottman, had de ondankbare taak om alle verschillende beelden tot één film te smeden, zonder hulp van de mensen die de beelden geschoten hadden! De montage in Bohemian Rhapsody is dus verre van ideaal, maar Ottman heeft alsnog bijzonder knap werk verricht.

Ottman kreeg er (online) flink van langs, maar de ervaren editor wist zelf natuurlijk óók wel dat de scènes niet optimaal gemonteerd waren. De editor moest werken met het beeld dat hij had, en hij heeft er het beste van gemaakt. Je kunt erover debatteren of dat een Oscar waard is, maar het is sowieso een geweldige prestatie!