The Shining

Eind vorig jaar kreeg de legendarische Stephen King-verfilming The Shining van Stanley Kubrick een waardig vervolg in de vorm van Doctor Sleep, eveneens gebaseerd op een King-boek. Maar waarom kotst de grote meester zo op Kubricks versie?

King zei in een interview met Cinemablend dat hij Doctor Sleep - geregisseerd door Mike Flanagan - zelfs zó goed vond, dat het alle dingen die hij haat uit Kubricks film wegvaagt. Nou, grote woorden van de horror-koning, maar wij duiken toch even in de archieven om op een rij te zetten waarom de meesterschrijver zo walgt van The Shining.

Verschillen met het boek

Wij kunnen niet vaak genoeg kijken naar Jack Nicholson die langzaam aan zijn shit volledig verliest als madman Jack Torrance. En de beelden van het Overlook Hotel voelen nog altijd even sferisch en iconisch. Voor Stephen King geldt dat niet. Die kan de (volgens velen) beste verfilming van zijn boek-oeuvre niet uitstáán. En dat ligt voor een groot deel aan de verschillen met het boek.


Jack Torrance

In Stanley Kubricks film is Jack eigenlijk al meteen een gestoorde gek die vroeg of laat zijn gezin wil vermoorden, ook zonder geesten van het Overlook Hotel die hem beïnvloeden. Oké, dat is misschien een beetje overdreven, maar volgens Cinemablend - die uitgebreid onderzoek deed - zit King daar nogal over in. In zijn boek is Jack namelijk een personage dat het beste voor heeft met zijn familie, maar hij worstelt gewoon heel erg met zijn innerlijke demonen. Dat in combinatie met zijn alcoholverslaving én de Overlook-geesten zorgen ervoor dat 'ie loco gaat. Het ligt dus meer buiten zijn macht, die evil invloeden. Het boek-einde is voor Jack dan ook heel anders: daar heeft hij zelfs een momentje waarbij hij zich even van de geesten loswrikt en Danny en Wendy een kans geeft om te ontsnappen. In de film rent hij als een bezetene achter Danny aan in de beruchte doolhof en vriest hij uiteindelijk dood nadat 'ie uitgeput in de sneeuw neerstort. Oftewel: we zien het 'goede' in Jack eigenlijk nooit meer terugkomen. In het boek wel. Nogal een verschil dus.

Article continues after the ad

Wendy Torrance

Daarnaast is er nog een belangrijke ergernis voor King. Hij vindt dat Kubrick Wendy Torrance (Shelley Duvall) helemaal verkeerd neerzette en noemde haar tegenover de BBC zelfs een van de meest vrouwonvriendelijke filmpersonages ooit. "One of the most misogynistic characters ever put on film. She's basically just there to scream and be stupid. And that's not the woman I wrote about." Volgens King zelf is Wendy in het boek veel dynamischer, veelzijdiger en interessanter. 

Check ook vooral hoe de maestro het in zijn eigen woorden uitlegt:


Eigen miniserie

Hier komt nog bij dat de legendarische Kubrick-versie van The Shining volgens King te cynisch en somber is. De menselijkheid van Jack komt totaal niet naar voren, vindt hij. En zo zijn er nog wel meer zaken die volgens de grote meester in de boeken veel menselijker en emotioneler zijn. En wat doe je als je een verfilming zó enorm haat? Dan maak je gewoon een eigen verfilming die de andere moet doen vergeten! Hij schreef en produceerde een driedelige, made for TV-miniserie die wél trouw is aan de boeken. De reviews zijn heel erg uiteenlopend, maar velen zijn het er wel over eens dat Kubricks versie - even los van de vraag of je een film überhaupt mag vergelijken met een miniserie - superieur is. Maar check het vooral zelf!