Cats CGI

CGI, of computer generated images, zijn de 3D animaties die tegenwoordig in elke film zitten. Onze redacteur Peter Koelewijn legt uit waarom het blockbusters verpest.

Vrijwel alle blockbusters hebben CGI tegenwoordig. Of het nu Avengers: Endgame is, Tenet of de nieuwe Steven Seagal actiefilm. Zelfs als je film geen pratende wasbeer heeft, is de kans groot dat er digitaal wat met de computer is toegevoegd. Jammer, want er kleven nogal wat problemen aan zoveel 3D animaties in je film stoppen…

 

De olifant in de groene kamer

Als alles in je film nog met de computer gemaakt moet worden, wat heeft de acteur dan over om op te reageren? De meeste blockbuster filmsets zijn veranderd in grote groene of blauwe kamers. De acteurs zijn natuurlijk professionals en denken mee met hoe ze moeten reageren op onzichtbare vijanden, maar je maakt het niet makkelijker voor ze.

Article continues after the ad

 

Baby Yoda maakt alles beter

Een mooi voorbeeld van hoe een goede rekwisiet iedereen op de set kan inspireren, is Baby Yoda. Die is niet CGI maar een supergeavanceerde pop, speciaal gemaakt voor Disney+ serie The Mandalorian. Sommige acteurs waren zo verliefd op de baby, dat ze ook op hem reageerden en met hem speelden toen de camera’s uit waren! Dat soort inspiratie haal je niet uit een groene muur.

 

Lelijke CGI

Wat ook niet helpt is dat CGI veel tijd kost om toe te voegen, zelfs wanneer de marketingmachine van de studio al op volle toeren draait. Daarom zijn veel eerste trailers van grote blockbusters zo kort en vaag: dat zijn de enige scènes waar geen CGI bij komt kijken!

Maar ook ruwe computeranimaties kunnen een film z’n marketing verpesten, wat met Aladdin gebeurde. De blauwe Will Smith-geest zag er in de bioscoopversie realistisch genoeg uit, maar in de trailer een stuk minder. De hele wereld lachte Disney uit, al viel dat in het niet bij wat CATS overkwam. Die film was zó lelijk dat er ‘betere’ versies van de film een week later werden uitgebracht. Softwarepatches voor een film dus!

Failliet na het succes van The Lion King

Toch blijven er steeds meer 3D animaties blockbusters verschijnen en de vraag is ook hoe lang dat nog goed blijft gaan. Het meeste werk wordt door de filmstudios ge-outsourced en deze 3D animatiestudios kraken nu al in hun voegen. Ondanks de hoge vraag kampen sommigen met geldproblemen én heerst er wereldwijd een crunchcultuur. Een van de studios die de spectaculaire animaties van The Lion King in 2019 maakte, ging datzelfde jaar failliet! For the record: de Disney-film heeft 1,6 miljard dollar wereldwijd verdiend en er is deze week een vervolg aangekondigd. Hoe?!

The Dark Crystal

Blockbusters zijn een soort triatlon onder de films. Ze laten het beste zien op het gebied van acteren, actie, explosies, muziek en meer. Praktische effecten hoorden daar vroeger ook onder en kunnen prima meetillen met het zware CGI-werk. Oké je kunt in 2020 niet meer een bodybuilder groen verven en hem de Hulk noemen, maar er is nog heel wat mogelijk. Kijk anders eens The Dark Crystal: Age of Resistance op Netflix. Een prachtige avonturenserie vol poppen, prachtig ontworpen sets én subtiel gebruik van CGI. Het werkt omdat de makers de beperkingen van de ene techniek opvangen met de ander.

Pas alleen wel op voor het open einde, want Netflix heeft de serie gecanceld. Volgens geruchten waren de poppen en andere praktische effecten te duur. Wat een kutzooi!