Het hoofdkantoor van de NPO in Hilversum.

De coalitie hakte vandaag dan ein-de-lijk een knoop door over de toekomst van de publieke omroep. Eén van de uitkomsten? NPO 1, 2 én 3 zenden voortaan tot 20.00 uur géén reclames meer uit!

Dat maakt de NOS bekend. Nóg een pluspunt: online verdwijnt reclame helemaal. Dit klinkt als een belangrijke stap voor een modernere versie van de publieke omroep, die vorig jaar al een stukje moderner werd door de deal met Netflix, KPN en Videoland.
 

 

Article continues after the ad

NPO 3 kaalgeplukt 

NPO 3 presteert al jaren middelmatig. Ook de beoogde doelgroep, jongeren, weet de zender nu niet echt te vinden, zeker niet wanneer een populair programma als First Dates pauze heeft. De coalitie besloot vandaag dat de programmering op NPO 3 radicaal gaat veranderen. Landelijk gemaakte programma's (van de omroepen dus) verdwijnen grotendeels van de buis. In plaats daarvan gaan regionale zenders voortaan de zendtijd vullen. 


Verdwijnt PowNed? 

Ook meldde de coalitiepartijen dat het ledenaantal van omroepen geen beslissende rol meer gaat spelen in het aantal minuten zendtijd dat ze krijgen. Een opsteker voor kleinere omroepen dus. Wel stelt de minister het minimum bij: omroepen moeten voortaan minimaal 50.000 leden hebben.

POWNED zou dan in theorie moeten verdwijnen. Directeur Dominique Weesie gaf vandaag in het AD aan dat hij goede hoop heeft dat ze het benodigd aantal leden vóór 31 december 2019 gaan halen. Op de PowNed-bankrekening staat momenteel een slordige 700.000 euro. "Dat kunnen we door de plee spoelen en daar baal ik van. Wij worden namelijk gedwongen dit bedrag uit te geven aan het werven van leden, terwijl we daar ook zeven prachtige documentaires van kunnen maken."


Minister Arie Slob stuurt binnenkort een brief naar de Tweede Kamer. Mogelijk weten we dan óók wanneer de nieuwe maatregelen ingaan!