Uit social media-analyses kunnen we veel opmaken!

Bij aanvang van een nieuw seizoen Wie Is De Mol? wordt social media-analist Jaap van Zessen steeds weer opgetrommeld. Hij houdt de social media-pagina’s van de kandidaten goed in de gaten en het blijkt dat zij nogal wat sporen achterlaten. Jaap vertelt over zijn analyse aan het AD en 3FM.

More content below the advertising

Geheimhoudingsplicht

Al jaren weet Wie Is De Mol? de afvallers, winnaar en De Mol goed geheim te houden. De kandidaten moeten dan ook een boete van 250.000 euro betalen als ze de uitkomst verklappen. Maar wanneer Jaap zijn analytische vermogen loslaat op hun social media-kanalen, is de uitslag vaak een stuk dichterbij!

Hoe weet je dat?

We weten al dat de opnames vaak drie weken duren. Jaap heeft ontdekt dat 7 van de 10 kandidaten vorig jaar tussen 14 mei en 7 juni niets op Twitter, Facebook en Instagram plaatsten. Grote kans dus dat de opnames in de Verenigde Staten toen plaatsvonden. Interessanter om te weten, is natuurlijk wie er afvallen of in de finale staan. Daarvoor kijkt Jaap welke kandidaten er tijdens de opnameperiode heel actief of juist heel stil op social media waren. Ook worden er tijdens Wie Is De Mol? vriendschappen voor het leven gesloten. Als een kandidaat maar weinig andere kandidaten of medewerkers toevoegt op kanalen, is hij/zij er waarschijnlijk snel uitgevlogen!

Wie wie wie?!

- Tekst hieronder bevat mogelijke spoilers! -

Maar wie vallen er volgens Jaap als eerste af? De grootste kanshebber is Roos Schlikker. Niet alleen plaatste zij tijdens de opnames meer dan 20 tweets (die inmiddels verwijderd zijn), ook is de schrijfster toentertijd gespot in De Kleine Komedie in Amsterdam.

Ook voor Sigrid ten Napel ziet het er slecht uit. De Penoza-actrice was enorm actief op social media: ze plaatste meerdere foto’s en reageerde meermaals op andermans berichten.

Ook Vincent Vianen werd door Jaap betrapt. Hij pakte het slimmer aan en was tijdens de opnames muisstil op social media. Maar op 7 juni, de dag dat alle kandidaten weer actief werden, had hij opeens drie YouTube-filmpjes klaar. Tijd over gehad, misschien?

De hamvraag blijft: Wie. Is. De. Mol? Daar komen we waarschijnlijk écht pas in de finale achter. Wat Jaap wel durft te beweren is dat Jeroen Kijk in de Vegte waarschijnlijk héél ver komt. Hij volgt als enige kandidaat alle andere deelnemers én mensen uit het productieteam van AVROTROS. Verder liet hij geen enkel spoor achter. Die tactiek kennen we van oud-finalisten Tim Hofman en Klaas van Kruistem. Wat denk jij?

Wie is De Mol? begint zaterdag om 20:25 uur op NPO1.

More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.