Fotograaf
ANP, Brunopress, Wessel de Groot
Het Grote Kijkonderzoek logo

Bij Veronica Superguide zijn we de hele dag bezig met tv, films en series. Dus vroegen we ons af: naar wat en wie kijkt Nederland het liefst? En hoe kijken we eigenlijk? Veronica Superguide deed samen met onderzoeksbureau Ipsos een onafhankelijk onderzoek in Nederland. 

Dat we allemaal stiekem het liefst de hele dag tv kijken dat wisten we bij Veronica Superguide al lang. Maar we wilden wel eens méér van jullie weten. Zijn de Meilandjes nou écht zo populair? Kijken er meer mensen tv of streamingdiensten? En is Nederland team Geer of team Goor? Samen met onderzoeksbureau Ipsos deden we een representatief onderzoek in Nederland om antwoord te krijgen op deze levensvragen. We hebben een paar van de resultaten voor jullie samengevat in deze kekke infographic. 

 

Chateau Meiland: geweldig én weg ermee

Wat zijn de favoriete programma’s van Nederland? Uit het onderzoek blijkt dat we het liefst kijken naar De Slimste Mens, al snapt opper-jurylid Maarten van Rossem daar geen klap van. Op plek twee eindigt Wie Is de Mol?, Chateau Meiland neemt de derde positie in, op de voet gevolgd door The Masked Singer en Heel Holland Bakt. Of de champagneflessen ontkurkt worden bij de makers van al die programma’s is echter de vraag...

Met name Martien en Erica Meiland zullen zich nog wel even achter hun oren krabben, want Nederland blijkt erg verdeeld over hun realityshow. Chateau Meiland belandt namelijk ook hoog in het lijstje met meest gehate programma’s. Op nummer twee om precies te zijn. Wij vroegen Erica Meiland om een reactie: hoe verklaart ze de verdeeldheid?

Familie Meiland

Article continues after the ad


Géén Gillis-gekte meer!

Schrale troost voor Martien: de lijst wordt overtuigend aangevoerd door Familie Gillis: Massa Is Kassa, dat maar liefst 49 procent van de ondervraagden liever per direct van de buis stuurt. Een verbaasde Peter Gillis snapt er zelf niets van, bleek toen Veronica Superguide 'm confronteerde. Voor alle mensen die Gillis niet meer trekken is er goed nieuws: Peter gaat op deze twee voorwaarden met het programma kappen.


André van Duin: de grootste tv-ster

We vroegen ons ook af wie de grootste tv-sterren van Nederland zijn, en daar waren de uitkomsten zeer duidelijk over. André van Duin is onbetwist de grootste tv-ster van Nederland en daar is-ie zelf ook érg blij mee. De Heel Holland Bakt-aan-elkaar-prater verslaat daarmee Chantal Janzen en Linda de Mol, die op respectievelijk 2 en 3 eindigden. We spraken nummer twee Chantal Janzen, die goudeerlijk is: je roem kan ook zomaar verdwijnen.

Op 4 en 5: Matthijs van Nieuwkerk en Humberto Tan. Natuurlijk konden we het niet laten om jullie ook te vragen wie jullie liever niet meer op de buis zien. Ook daar is er slecht nieuws voor de Meilandjes: Martien staat bovenaan de lijst. Hij wordt ‘te aanwezig’ bevonden. Wie verder van de Nederlandse kijker mogen wieberen zijn Gordon, Johan Derksen, Wilfred Genee en Paul de Leeuw. Opvallend: het zijn allemaal mannen! Ook opvallend: Gordon kan zijn belabberde positie niet bepaald waarderen. "Je doet het nooit goed in dit land."


Geer en Goor

Nu we het toch over Gordon hebben: we moesten 'm helaas nog een keer zout in de wonden strooien. Uit Het Grote Kijkonderzoek bleek namelijk ook dat Nederland Goors 'valse stiefzuster' Gerard Joling véél beter trekt. Dat hij populairder is dan 'aartsrivaal' Gordon, vindt Geer niet zo stiekem wel fijn. "Ja, ik mag wel hopen dat ik populairder ben dan Gordon." Gek genoeg zit er nog altijd toekomst in Geer & Goor: Gerard sluit niet uit dat hij weer samen gaat werken met Gordon.


Streamen, streamen, streamen

Nederlanders streamen zich helemaal te pletter, zo blijkt uit Het Grote Kijkonderzoek. Nog maar 22 procent van de Nederlanders kijkt nooit naar streamingdiensten en onder jongeren tot 25 jaar is dat zelfs slechts 4 procent. Streamen doen we niet alleen massaal, maar ook lang. Twee op de drie Nederlanders doet aan bingewatchen en kijkt veel afleveringen van series of films achter elkaar. De respondenten werd gevraagd naar hun langste bingewatchsessie ooit en het gemiddelde kwam uit op 6,2 uur. Bij jongeren onder de 25 jaar lag het nóg hoger: 7,8 uur. Maarrrr, als we kijken naar dagelijks gebruik, dan kijken toch meer mensen elke dag tv (62%) dan elke dag iets op een streamingdienst (40%). 

 

TV winnen? 

Ter ere van Het Grote Kijkonderzoek geven we een paar hele vette prijzen weg, waaronder een 55 inch 4k OLED tv van LG. Meedoen kan hier

 

Het Grote Kijkonderzoek van Veronica Superguide werd uitgevoerd door bureau Ipsos onder een representatieve groep van ruim duizend Nederlanders tussen de 18 en 74 jaar.