Meer 2018 dan dit wordt het niet: de thriller Searching is geheel opgebouwd uit social media-beelden. Dat betekent dus anderhalf uur Youtube-filmpjes, facetime-gesprekken, met smartphones gefilmde stukjes, facebook-beelden, en internetnieuws-sites. Kortom de ideale bioscoopfilm voor alle smartphone-verslaafden die normaal niet 90 minuten hun mobieltje in hun zak kunnen laten zitten. De eerste trailer laat zien wat we kunnen verwachten.

Article continues after the ad

Star Trek en stoner-komedies

John Cho kenden we voorheen vooral als Sulu uit de Star Trek-films en als Harold uit de heerlijke Harold & Kumar-stonerkomedies. Maar goed kans dat hij binnenkort bekend staat als “die gast uit Searching”, want dit zou wel eens goed viral kunnen gaan. In deze social media-thriller gaat hij via social media zijn vermiste dochter opsporen. Hij ontdekt dat dochterlief het een en ander voor papa verborgen hield, en moet diep in haar accounts graven en de juiste vrienden zien te facetimen om erachter te komen wat er met haar gebeurd is.

Bombardement aan informatie

Op het eerste gezicht lijkt Searching niet geschikt voor alle doelgroepen; iedereen die niet de hele dag op zijn smartphone leeft wordt misschien na een kwartier al helemaal kriegel van dit bombardement aan informatie dat op je afkomt. Toch is de film bij haar première op het Sundance filmfestival eerder dit jaar juichend ontvangen door de aanwezige filmjournalisten. Distributeur Universal Pictures brengt Searching op 6 september uit in de Nederlandse bioscopen.