The Gentlemen

Fans van Britse misdaadkomedies kunnen deze week naar de bioscoop rennen, want The Gentlemen draait! Guy Ritchie keert terug naar het genre dat het grootmaakte. Kan de Aladdin-regisseur het nog?

Tja, het verhaal is wat lastig na te vertellen, want het gaat alle kanten op. Het begint er mee dat de Amerikaanse Mickey Pearson (Matthew McConaughey) zijn Britse marihuana-imperium van de hand wil doen. Landgenoot Matthew Berger (Jeremy Strong) wil dat wel voor een fikse prijs overnemen, maar ook de Chinese gangster Dry Eye (Henry Golding) heeft zijn zinnen op de zaak gezet. Die drie leveren elkaar vervolgens de nodige streken om de macht te grijpen, waarbij een aantal andere mensen zich niet onbedeeld laat. Het resultaat is een hoop problemen voor alle betrokkenen en een hoop leut voor de kijkers.

Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Regisseur Guy Ritchie werd bekend met Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1999) en Snatch (2000); vlot gemonteerde films waarin de acteurs zich helemaal uitleven met kleurrijke personages, die werkzaam zijn in de kleine criminaliteit. Lock, Stock was puur Brits en het startpunt voor de filmcarrière van mensen als Vinny Jones en Jason Statham. Voor zijn volgende film Snatch werd Ritchie al wat ambitieuzer en trok hij Amerikaanse filmsterren aan, zoals Brad Pitt en Benicio Del Toro. Die lijn trekt hij door in The Gentleman met bekende koppen van weerskanten van de oceaan uit zowel de film- als televisiewereld.

Check hier onze ranking van alle Guy Ritchie-films!

Acteurs hebben zichtbaar plezier

Jeremy Strong is helemaal hot door zijn hoofdrol in de serie Succession, Michelle Dockery is zij van Downton Abbey, Henry Golding is sinds Crazy Rich Asians de bekendste Aziaat van Hollywood, en Matthew McConaughey is gewoon Matthew McConaughey. Hij speelt als enige zijn rol iets te ‘straight’; alsof hij die mafkezen om zich heen zag en besloot dat hij daar toch niet overheen kon. Alle acteurs hebben er echter duidelijk een hoop lol mee en dat is erg aanstekelijk. Hun personages ouwehoeren een end weg, afgewisseld met hier en daar een kogelbuitje of ander geweld. Het slaat allemaal nergens op maar ‘who cares?!’

Eindelijk weer een origineel verhaal

Na een aantal grote Hollywoodproducties gebaseerd op bestaand materiaal (Sherlock Holmes, The Man from U.N.C.L.E., King Arthur en Aladdin) is het fijn dat Guy Ritchie nu terug naar zijn roots is gegaan, om weer eens een origineel verhaal te vertellen dat zich afspeelt in Londen. Zijn volgende film Cash Truck is gebaseerd op de Franse film Le convoyeur maar het verhaal had makkelijk uit zijn eigen koker kunnen komen: een mysterieuze vent wordt bewaker bij een geldtransportbedrijf waar allemaal gestoorde losers werken - en hij wordt gespeeld door Jason Statham. Kom maar door!

Fan van de oude Guy Ritchie-films? Dan kan je de XXL bak popcorn en cola meenemen de zaal in, want je wil geen moment missen van The Gentlemen! Alle acteurs hebben ook zichtbaar plezier in het spelen van hun prettig gestoorde criminele personages. Aladdin heeft Guy Ritchie niet minder scherp gemaakt!