Terminator: Dark Fate

Het dreamteam achter de Terminator-saga is terug. James Cameron, Arnold Schwarzenegger én Linda Hamilton bundelden hun krachten voor het nieuwe avontuur, Terminator: Dark Fate.

James Cameron was nog een nobody toen hij in de jaren tachtig sleutelde aan het script van The Terminator. Hij woonde in zijn auto, sliep soms bij vrienden op de bank en wist de rechten van zijn verhaal over een futuristische killerrobot uiteindelijk te slijten voor een symbolisch bedrag van één dollar(!). De rest is science-fiction history: als regisseur maakte Cameron met The Terminator (1984) en Terminator 2: Judgement Day (1991) twee meesterlijke avonturen met ‘Ah-nuld’ Schwarzenegger als legendarische cyborg. Schwarzenegger werd er een wereldster door en een oneliner kanon.

Slappe Terminator-sequels

Studiobonzen in Hollywood kregen dollartekens in de ogen en bestelden 3 vervolgfilms. Maar regisseurs Jonathan Mostow, Joseph ‘McG’ Nichol en Alan Taylor maakten er een potje van en besmeurden de glanzende reputatie van de moordende vechtmachine. Hun Terminator-sequels Rise of the Machines (2003), Salvation (2009) en Genisys (2015) waren povere doorslagjes vol ongeïnspireerde actie en onbegrijpelijk gehannes met tijdlijnen. Maar erger: Oostenrijkse Eik Arnold Schwarzenegger werd bijna een parodie van zijn eigen, iconische rol van schurk en held tegelijk.

Nieuwe Terminator met James Cameron als schrijver

Cameron besloot in te grijpen en als schrijver én producer keert hij nu terug met Terminator: Dark Fate, volgens de filmmaker zelf het officiële derde deel van zijn Terminator-trilogie. Ja dat lees je goed, de laatste 3 Terminator misbaksels zijn dus nooit gebeurd! In de regisseursstoel zit Tim Miller (Deadpool) die je meeneemt naar Mexico City. Daar maak je kennis met ene Dani Ramos (Natalia Reyes) die moet rennen voor haar leven als zij de Rev-9 achter zich aankrijgt. Deze fonkelnieuwe Terminator moet het arbeidersmeisje liquideren, als blijkt dat zij vitaal is voor het toekomstige verzet tegen de stalen moordmachines.

Lachen met Arnie

Qua verhaal heeft dit nieuwe cyborgspektakel niet de opknapbeurt gekregen waarop we hadden gehoopt. Maar who cares: oude, vertrouwde recepten smaken het lekkerst en de terugkeer van het dreamteam achter de Terminator-saga vergoedt veel. Good old Arnie - 72 inmiddels - duikt weer op, dit keer als hilarische robot-opa die zich in het zuiden van Amerika heeft teruggetrokken op het platteland. “Waarom ik zoveel wapens heb?” zegt hij met uitgestreken smoelwerk als Dani zijn hulp inroept en hij zijn schuur vol schiettuig opentrekt. “Wat denk je zelf, this is Texas.”

Furieuze wraakengel

Maar de grootste attractie in Dark Fate is de comeback van de 63-jarige Linda Hamilton als Sarah Connor, de robotsloper en wraakengel uit deel 1 en 2 die arme Dani eveneens te hulp schiet. Met duifgrijs haar, een gezicht vol kraaienpootjes, spieren als staalkabels (en een nepkont en nepborsten die ze verplicht moest dragen) raast zij als een furie door dit avontuur. “Maak me niet pissig, anders ruk ik je strot eruit,” fulmineert ze tegen iedereen die haar tegenwerkt. En met deze spierballentaal is meteen de belangrijkste conclusie van deze ouderwets fijne Terminator-film getrokken: she’s back!

Het dreamteam is terug en maakt van Terminator: Dark Fate eindelijk een waardig vervolg op T2: Judgment Day. Qua verhaal spelen James Cameron en Tim Miller op safe maar het recept smaakt nog steeds goed. Arnold Schwarzenegger en vooral Linda Hamilton stelen de show en spelen hun rollen alsof de laatste 3 crappy Terminator-films nooit hebben plaatsgevonden.