Giel de Winter en Eva Jinek

YouTube-fenomeen Giel de Winter, één van de mannen achter het populaire StukTV-kanaal, vindt dat Eva Jinek en haar redactie eens goed zouden moeten kijken naar hun gastenbeleid. "Op deze manier blijven ze allemaal hangen in hun bubbeltje."

Article continues after the ad

Giel, naast content-maker ook creatief directeur van de social­media-afdeling van Talpa, laat in een interview met Het Parool zijn licht schijnen op 'Hillywood'. Hij heeft meer waardering gekregen voor de tv-wereld, maar denkt dat het op bepaalde punten zéker beter kan. "Televisie lijkt soms alleen maar over televisie te gaan", sneert hij.

Eva Jinek en haar gasten

"Een programma als Media Inside gaat over geen enkel andere medium dan televisie", noemt hij als voorbeeld. Ook vindt 'ie Eva Jinek - die het binnenkort extra druk gaat krijgen - niet bepaald verfrissend als het gaat om de (vaak terugkerende) gasten die ze laat aanschuiven. "Of neem een talkshow als die van Eva Jinek. Dat Carlo Boszhard er een keertje zit om zijn eigen programma te promoten, begrijp ik best. Maar zo vaak dezelfde tv-gezichten?"

Blijven hangen in je eigen bubbeltje

Giel denkt dat ze er alleen maar beter van zou worden als ze niet steeds dezelfde groep BN'ers uitnodigt. "Waarom niet een keer een jonge, getalenteerde on­linecontentmaker? Op deze manier blijven ze allemaal hangen in hun eigen bubbeltje, terwijl van kruisbestuiving iedereen beter wordt."

Angela de Jong

Ook vindt Giel dat tv-columnisten als Angela de Jong, momenteel herstellende van een alvleesklierontsteking, het beter zouden kunnen doen. Volgens 'schrijven ze liever over wat er niet deugt op televisie dan dat ze iets moois aanraden dat online te zien is'. "Blijkbaar scoort afbreken beter dan inspireren. Kijk naar Angela de Jong van het AD. Kritisch zijn is prima, maar in haar stukjes lijkt het of Netflix, Videoland of YouTube helemaal niet bestaan."

Giel schreef vorige week ook een column waarin hij pleitte voor meer samenwerking en saamhorigheid tussen de tv-wereld en de online content-makers. 


Het hele interview met Giel lees je in Het Parool.