Als we zo doorgaan heeft elke film en serie tegen 2020 zijn eigen reboot of remake. Kap er nou toch eens mee: we worden er gek van!

More content below the advertising

Reboots en remakes hebben verschillende voordelen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, want de personages en (grove) verhaallijnen staan grotendeels vast. Het uitgangspunt heeft zich in het verleden al bewezen, en het origineel biedt veel mogelijkheden om te bewerken of te kopiëren.

Met een beetje geluk zijn er nog een miljoenmiljard fans van de serie, die enthousiast inschakelen. Scheelt mogelijk een dure marketingcampagne, en je hebt al meteen een publiek!

Toch zitten er aardig wat haken en ogen aan de stortvloed van remakes en reboots die over ons uitgestort wordt. Jongens, stop ermee! Bedenk liever iets nieuws!

Het lijkt te veel op het origineel

“Hee, dit is gewoon precies hetzelfde!” *Zap*

Het lijkt niet genoeg op het origineel

“Dit is echt heel iets anders dan waar ik vroeger naar keek!” *Zap*

Personeelsproblemen

Zelfs een ‘reboot’ die wél leuk is, is nog niet meteen veilig. De Lethal Weapon-televisieserie is behoorlijk populair, maar lijkt toch behoorlijk tegen de klippen te lopen. Clayne Crawford, die Mel Gibsons personage Martin Riggs speelde, werd dit jaar weggestuurd van de set vanwege ontoelaatbaar gedrag

Aangezien Lethal Weapon om zijn personage draait, hadden makers meteen een enorm probleem. Onlangs kondigde Damon Wayans óók zijn vertrek aan, waardoor de makers nu met lege handen staan. Het vertrek van ‘Martin Riggs’ was al verschrikkelijk voor de serie, en nu peert mopperkont ‘Roger Murtaugh’ hem ook nog eens.

Is een boot waarvan alle onderdelen vervangen worden nog wel dezelfde boot? Is Lethal Weapon zonder Riggs en Murtaugh nog wel een Lethal Weapon? Nope. Het verlies van een hoofdrolspeler is altijd een ramp, maar bij een reboot/remake geldt dit nog dubbel. De bekende personages zijn überhaupt de reden dat je er naar kijkt!

Maar wie?

Dit is nog los van het probleem dat ontstaat als bekend wordt wie de rol van een geliefd personage overneemt. Alden Ehrenreich is een prima acteur, maar de opgave om een jonge Harrison Ford te vervangen in Solo is/was zowat onmogelijk.

Helemaal verschrikkelijk was de situatie die ontstond rond de Ghostbusters-remake uit 2016. De originele cast met Bill Murray, Dan Aykroyd en Harold Ramis werd vervangen door een vrouwenteam (Leslie Jones, Kristen Wiig, Melissa McCarthy en Kate McKinnon). Fans werden stapelgek van deze aanpak en pestten de halve cast van social media; de film werd een dure flop.

Het lijkt erop dat mensen óf niet zo veel om reboots geven, óf... te veel.

Alweer!?

Onlangs werd bekend dat Netflix de rechten van The Chronicles Of Narnia heeft bemachtigd. De oplettende lezer weet dat er al drie succesvolle films over deze jeugdboeken bestaan. Deze filmserie kan nu min of meer de prullenbak in: hij wordt nooit meer afgemaakt. Er komt wel een reboot/remake voor in de plaats, maar daar heeft de fan helaas weinig aan...

Hetzelfde geldt een beetje voor Spider-Man. Zodra een film minder goed presteert dan gehoopt, drukt men daar hard op de resetknop. Spider-Man 3 was minder goed dan gehoopt, en nadat regisseur Sam Raimi twijfelde over de sequel werd het vervolg rücksichtslos geannuleerd. Al snel volgden The Amazing Spider-Man 1 en 2, waarvan vooral de laatste het (relatief) povertjes deed. 

Op basis hiervan besloot men Spider-Man te rebooten binnen het Marvel Cinematic Universe. Dat zijn drie verschillende spinnenmannen in nog geen tien jaar! Hoe loopt het af met Toby en Andrew!? Maakt niet uit: hier is een nieuwe spinnenvriend.

Dat kijken we terug

Technologie heeft ons leven een stuk makkelijker gemaakt, en dat geldt zeker voor entertainment. Oudere series en films zijn (meestal) goed terug te vinden op dvd/Blu-Ray, of op verschillende streamingdiensten. Als je iets terug wilt zien, dan kan dat vrijwel meteen, in tegenstelling tot vroeger.

De kijker is veranderd

In de jaren 80 leefden kinderen mee met The A-Team en Knight Rider. Prima vermaak, maar als je deze series nu terugkijkt is het allemaal tamelijk onbenullig. The A-Team bestond uit zwaarbewapende commando’s, maar in alle afleveringen viel slechts één dode te betreuren.

Als we een oude show opzetten is het bijna altijd om een beetje nostalgisch te doen, en dat is niet genoeg voor een serie. Is een ‘rauwe reboot’ van The A-Team net zo leuk als het origineel? Waarschijnlijk niet… Enerzijds is de formule verouderd: tegelijkertijd kun je er niet te veel aan sleutelen zonder de aantrekkingskracht kwijt te raken. Een oudere serie in een film veranderen kan trouwens wél leuk uitpakken!

De wereld is veranderd

Tijdens de Koude Oorlog maakte het niet zoveel uit wat Rusland en China van je film of serie vonden: die was daar waarschijnlijk niet eens te zien!

Daarom kon Rocky Ivan Drago tot pulp slaan en eigenhandig de Koude Oorlog beslissen. In Red Dawn (1984) bezette de Sovjet-Unie de Verenigde Staten. De remake uit 2012 gaf China de rol van bezetter, maar toen men dat ontdekte protesteerde men hevig!

In allerijl werden de Chinezen in Noord-Koreanen(!) veranderd, maar de film werd toch niet in China vertoond. Aangezien (vooral) China als markt steeds belangrijker wordt voor films, zijn de dagen dat ‘onze held’ het standaard opneemt tegen Chinese booswichten voorbij.

Het is James Bond gelukt om de vertaalslag naar het huidige tijdperk te maken, maar aardig wat films en series zouden helemaal omgegooid moeten worden. Wat vroeger bon ton was, hoeft dat tegenwoordig niet meer te zijn.

Dus hup, televisiemakers! Bedenk maar eens wat nieuws. Of maak een nieuwe avonturenfilm in de National Treasure-reeks; dan kunnen we jullie misschien vergeven.