Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker is dan echt het allerlaatste deel van de Skywalker-saga volgens Disney. J.J. Abrams, regisseur van The Force Awakens, stond opnieuw aan het roer om de nieuwe trilogie af te sluiten. Geeft hij Star Wars een waardig einde?

Star Wars zoals je het kent

Als we weinig over de inhoud vertellen, is dat niet alleen om spoilers te voorkomen maar ook omdat het lastig na te vertellen is. En tegelijkertijd ook weer niet, want er is nog steeds een rebelse alliantie die zich verzet tegen een militair regime met een Supreme Leader - ook al heet die nu Kylo Ren. En net als in de oorspronkelijke trilogie wordt het verzet geleid door een vrouw en twee mannen: de kersverse Jedi Rey (Daisy Ridley), de overgelopen stormtrooper Finn (John Boyega) en de wijsneuzerige piloot Poe (Oscar Isaac). Zij ontdekken dat de gemene Emperor Palpatine als een soort Voldemort uit de dood is opgestaan en de boel weer voor iedereen wil verpesten.

De finale van de Skywalker-saga

Aangezien de eerste film al uit 1977 stamt, kunnen we met een gerust hart zeggen dat er al vrij lang naar deze grote finale is uitgekeken. En net als bij Game of Thrones kan niets helemaal recht doen aan zo'n gigantisch fenomeen. Deze film zal de meningen verdelen en veel mensen teleurstellen. Het vorige deel, Star Wars: The Last Jedi, werd geschreven en geregisseerd door één man, Rian Johnson, die er daardoor een sterk geheel van kon maken. Door alle hoge verwachtingen rond The Rise of Skywalker stond er waarschijnlijk te veel op het spel om hem dat opnieuw te laten doen. Zodoende viel de keuze op J.J. Abrams, die ook The Force Awakens (het eerste deel van deze laatste trilogie) heeft geregisseerd.

Te veel bemoeienis

Vervolgens hebben echter te veel mensen zich er tegenaan bemoeid, want Rise of Skywalker voelt heel erg als een herhaling van zetten. Het lijkt wel of ze eerst een lijstje met vertrouwde Star Wars-elementen hebben gemaakt en daarna meer moeite deden om die keurig af te werken dan om echt een boeiend verhaal eromheen te verzinnen. Zodoende is er weer een nieuw schattig robotje, duiken we weer een kroeg in vol bizarre buitenaardse beesten en komt een aantal oude gezichten voorbij - al moet je soms goed en snel kijken om ze te zien. Oh ja, en Harry Styles is blijkbaar een van de stormtroopers.

Voor de fans

Misschien is dat voor de grootste fans juist een aanbeveling maar wij vonden het jammer dat Abrams dermate op safe speelt dat deze film niets eigens meer heeft; geen legendarische scène of zelfs maar uitspraak. Er zit slechts sporadisch humor in en die komt niet eens goed aan, omdat het verder vooral actie en drama is. Er zit een beetje romantiek in maar dermate geforceerd dat we er kromme tenen van kregen. Gelukkig zijn de acteurs wel weer uitstekend op dreef en gebeurt er continu iets, zodat je de tijd toch vrij aangenaam doorkomt. Er wordt (uiteraard!) een deur open gezet naar een volgende film maar wat ons betreft mogen ze het hier bij laten.

Bekijk hier 7 dingen die je absoluut moet weten voor je Star Wars: The Rise of Skywalker ziet.

Star Wars: The Rise of Skywalker is een goede afsluiter van de Skywalker-saga, maar uiteindelijk geen hoogvlieger binnenin de serie. Echter net als met Pixar-films, zijn zelfs de mindere films nog altijd beter dan de meeste blockbusters. We hadden graag meer durf en visie willen zien, zoals in The Last Jedi, maar J.J. Abrams levert een vrij standaard Star Wars-avontuur af. Gemiste kans, al blijft het altijd speciaal om naar die Galaxy Far, Far Away af te reizen.