De nieuwe Star Wars-serie The Mandalorian staat vanaf vandaag op Disney+!

Disney+ start vandaag officieel en dat betekent dat de eerste aflevering van The Mandalorian te bekijken is. In de review van de première vertellen we waarom je de nieuwe Star Wars-serie absoluut moet checken!

Een nietsontziende premiejager die zich door een verraderlijk universum schiet, beukt en stompt. In The Mandalorian maakt het Star Wars-universum kennis met de actie, spanning én galgenhumor van een spaghettiwestern. De eerste aflevering van The Mandalorian legt de lat torenhoog voor de rest van de serie én alle nieuwe Disney+projecten.

More content below the advertising

The Mandalorian

The Mandalorian speelt zich een paar jaar af ná Return Of The Jedi. Nadat de tweede Death Star werd opgeblazen, en Darth Vader de keizer in een put gooide (spoiler alert!), is het Galactic Empire uit elkaar gevallen. Door de overwinning van de rebellen hebben mensen (en andere wezens!) hun vrijheid teruggewonnen maar zijn ze al hun stabiliteit kwijtgeraakt. De orde wordt amper gehandhaafd en er heerst een diepe economische crisis omdat de keizerlijke munt in één klap waardeloos is geworden.

De nieuwe republiek is zich nog aan het organiseren en oud-leden van het keizerrijk werken achter de schermen verwoed om de macht weer een beetje naar zich toe te trekken. Gouden tijden kortom voor criminelen, smokkelaars én premiejagers die niet te veel vragen stellen.

Wilde Westen

The Mandalorian volgt één van deze schimmige figuren en neemt je mee in de morsige onderwereld van het Star Wars-universum. De Mandalorian (Pedro Pascal, Game Of Thrones, Narcos) is een zwijgzame premiejager die wanbetalers en bedriegers op meedogenloze wijze te grazen neemt. De carrière van de Mandalorian krijgt een onverwachte wending als een rijke klant hem naar een afgelegen woestijnplaneet zendt met een vage, superlucratieve missie.

Wetteloosheid, de kans op een enorm fortuin, schietpartijen, open vlaktes en een verzameling factotums die elkaar proberen af te troeven… Diep van binnen is The Mandalorian eigenlijk een ouderwetse spaghettiwestern, met de Mandalorian als de legendarische 'Man Zonder Naam'. De periode tussen Return Of The Jedi en The Force Awakens is bijzonder rumoerig, en omdat iedereen bezig is met zijn eigen hachje is de dreiging van shoot-outs en verraad constant aanwezig. De actie is ook wat rauwer dan we gewend zijn van Star Wars, een paar bandieten worden op zéér inventieve wijze om zeep geholpen, maar écht grafisch wordt het gelukkig nooit.

Pedro Pascal geeft de Mandalorian een zelfverzekerde, alerte ‘swagger’ zonder theatraal te worden. Erg knap én zeer belangrijk, aangezien de hoofdpersoon pertinent gemaskerd blijft. Hoe de makers op het idee zijn gekomen om Werner Herzog te casten in een Star Wars-serie; we weten het niet, maar het is een meesterlijke zet. De geheimzinnige cliënt van de premiejager weet véél meer dan hij loslaat, en ondanks zijn vriendelijkheid gaat er een unheimische dreiging van hem uit. Een onherkenbare Nick Nolte speelt een belangrijke bijrol als een strenge alien die de Mandalorian op weg helpt.

Een universum om van te smullen

Een kenmerk van Star Wars is dat de gecreëerde werelden er meestal (de prequel-trilogie deed dit minder goed) uitzien alsof er daadwerkelijk in geleefd wordt. Showrunner Jon Favreau heeft hier extra goed op gelet, zo lijkt het. Het universum zit in een crisis, dus ziet de wereld van The Mandalorian er bijzonder afgeleefd uit. Voertuigen spuwen rook, gebouwen zijn provisorisch opgelapt en een paar verdwaalde stormtroopers lopen rond in versleten pantsers. In de eerste aflevering zitten behoorlijk wat ‘easter eggs’ die Star Wars-fans doen glimlachen, zonder dat het storend wordt.

Sparkly. #TheMandalorian streams tomorrow!!! I’m calm. You calm? Everyone stay calm. Credit: @sg_posters

Een bericht gedeeld door Pedro Pascal (@pascalispunk) op

The Mandalorian heeft natuurlijk een kleiner budget dan de Star Wars-films, maar door de slimme inzet van camerahoeken en binnenlocaties doet de serie er in de meeste scènes niet voor onder. Als we één puntje moeten noemen, dan zien de computer-effecten en -animaties er wat minder uit dan in The Force Awakens en The Last Jedi, maar dat nemen we graag voor lief.

De nieuwe Star Wars-serie is een fris (of eigenlijk vuig!) nieuw inzicht in de werelden van Star Wars, en The Mandalorian belooft Disney+-abonnees heel veel moois. Met de serie neemt Star Wars een welkome omweg door het Wilde Westen en we kunnen haast niet wachten op het vervolg!

Vandaag gaat Disney’s streamingplatform Disney+ officieel live. De tweede aflevering van The Mandalorian verschijnt al op 15 november, waarna er elke vrijdag een nieuwe bijkomt.