Dick Maas zit momenteel vast op een soort roze wolk nu zijn horrorcomedy Prooi opeens in de Chinese bioscopen draait en daar een hit is. “Veel Nederlanders zullen zich nu wel voor hun kop slaan.”

Dat vertelt Maas in het AD. “Maar ze hebben hun kans gehad. Ze kijken Prooi maar op iTunes of Netflix, of wachten tot hij te zien is op tv.” Voor Maas voelt het als een soort lange neus naar Nederland. De film flopte hier enorm, met een miezerig aantal van 30.000 biosbezoekers.

More content below the advertising


Dat biedt mogelijkheden!

Maar… tijden veranderen! Prooi lokte in een paar dagen tijd maar liefst 1,2 miljoen Chinezen naar de bios en haalde toen al 4,4 miljoen euro op. “Dick heeft nog een paar geweldige scripts liggen”, zo legt producent Dave Schram uit. “Hopelijk willen de Chinezen die nu meefinancieren. Daar zijn we over in gesprek.”
 

 

Lange neus

“1,2 miljoen Chinezen kunnen er toch niet helemaal naast zitten?”, vraagt Maas zich nu hardop af. Maar hoe kan het dat ‘ie daar opeens wel scoort en hier totaal niet? “Chinezen houden erg van spannende, horrorachtige films. Die maken ze zelf weinig, dus daarvoor moeten ze terugvallen op westerse producties.”

Ben je nu toch benieuwd naar Prooi en nog niet afgeschrikt door de lange neus van Maas? De horrorcomedy staat gewoon op Netflix!