Jim Bakkum en Barbara Sloesen in Zwaar Verliefd 2

De plaag van matige romcoms die de Nederlandse bioscopen al jaren teistert, duurt voort. Ook Zwaar Verliefd! 2 – het vervolg op (je verwacht het niet) Zwaar Verliefd! - vormt helaas geen uitzondering op deze teleurstellende trend.

Ondanks stevige kritieken wist de fletse zwijmelaar Zwaar Verliefd! uit 2018 meer dan 250.000 bezoekers naar de bioscopen te lokken. De kassa’s rinkelden en zetten direct de seinen op groen voor Zwaar Verliefd! 2, net als het eerste deel gebaseerd op de bestseller van chicklit-auteur Chantal van Gastel. TV-regisseur Marc Willard (bekend van onder meer Smeris, Dokter Tinus en Celblok H) maakt met deze sequel zijn speelfilmdebuut en poogt alle romantische verwikkelingen tussen Isa en Ruben in goede, maar vooral boeiende banen te leiden.

Onstuimige romance

Want hoe zat het ook alweer? In Zwaar Verliefd! viel de onzekere dierenarts Isa als een blok voor de woest aantrekkelijke meubelmaker Ruben. In het vervolg wonen de twee inmiddels samen, maar de romantiek heeft plaatsgemaakt voor sleur en irritaties. Daarbij krijgt Isa met ene Hugo plotseling een wel heel aantrekkelijke, nieuwe collega. En Ruben wordt gebeld door zijn ex Marleen die hem een interessante timmerklus aanbiedt. Zo dreigt de romance van het stel op behoorlijk onstuimig weer af te koersen.

Linedancen in Arizona

Het verhaaltje dat zich vervolgens ontrolt, is zo voorspelbaar als de agenda van een kluizenaar. Natuurlijk wordt de hindernisbaan die de geliefden moeten overwinnen gaandeweg lastiger en lastiger. Er is gekibbel over een kinderwens en Isa wordt door haar nieuwe collega meegenomen naar een congres over diergeneeskunde in Arizona. Haal de linedance-laarzen maar vast tevoorschijn! En arme Ruben: hij smacht juist naar meer quality-time met zijn vriendinnetje, maar wordt ondertussen steeds meer ingepalmd door zijn ex Marleen.

Romcomkoningin van Nederland

Het feelgoodgevoel dat Zwaar Verliefd! 2 moet genereren, komt volledig op rekening van Barbara Sloesen. Na Rokjesdag, Onze Jongens en Alles Is Zoals Het Zou Moeten Zijn ontpopt de actrice zich meer en meer als de nieuwe koningin van de Nederlandse romcom. Ook in dit vervolg zet zij weer een grappige en tintelfrisse Isa neer. Jammer dat deze sprankeling bij tegenspeler Jim Bakkum ontbreekt. Met zijn wasbordje mag hij dan de vleesgeworden fantasieman zijn, zijn verschijning is wederom nogal houterig en monotoon.

Platgereden seksgrappen

En dan de humor, die naast het voorspelbare verhaal ook wel wat peper in de kont had mogen hebben. Als de relatie tussen Isa en Ruben stuk dreigt te lopen, zijn daar de onvermijdelijke hartsvriendinnen die haar meesleuren naar – jawel - een dildowinkel. En anders is er altijd nog de gym waar Isa haar liefdesfrustraties kan wegsporten. “Zo, da’s diep!” zegt ze na afloop aan de bar tegen fitnessmaatje Dicky als deze een filosofische opmerking plaatst. “Ja,” antwoordt hij, “dat zei mijn vrouw ook vannacht.” Serieus?

Barbara Sloesen is het stralende middelpunt in deze ongeïnspireerde en voorspelbare invulcomedy. Ondanks deze pijnpunten zullen de liefhebbers van dit zorgeloze zwijmelgenre weer massaal toestromen. Op naar Zwaar Verliefd! 3, want over de liefdesbeslommeringen van Isa en Ruben schreef Chantal van Gastel een heuse trilogie.

Zwaar Verliefd! 2 draait vanaf 24 juni in de bioscoop.