Recensie Words on Bathroom Walls

Er zijn al heel wat films gemaakt over tieners met gezondheidsproblemen die een liefdesrelatie bedreigen, maar Words on Bathroom Walls geeft er een frisse draai aan.

In Words on Bathroom Walls wil de jonge Adam (Charlie Plummer) graag chefkok worden en hij heeft daar ook best het culinaire talent voor. Het is alleen een beetje lastig dat zijn moeder net een nieuwe vriend heeft, dat Adam zelf stapelverliefd is geworden op klasgenote Maya (Taylor Russell), en dat dan ook nog blijkt dat die stemmen in zijn hoofd veroorzaakt worden door schizofrenie.

Geen zielig drama, wel originele aanpak

Het is een hele verademing dat Words on Bathroom Walls niet vervalt in een zielig drama en kiest voor een originele visuele aanpak om Adams aandoening inzichtelijk te maken. De verschillende stemmen in zijn hoofd worden uitgebeeld als een soort denkbeeldige vrienden, die altijd in de buurt zijn. De enige kanttekening is het mierzoete einde, maar daar konden ze misschien niet omheen aangezien het verhaal komt uit Julia Waltons gelijknamige boek.

Die twee hoofdrolspelers komen er wel

Gelukkig tillen de twee jonge hoofdrolspelers ons met gemak over dat euvel heen. Taylor Russell en Charlie Plummer zijn een snoezig stel samen, dat ook nog eens stevig weet te acteren. Hem kennen we als het ontvoerde joch uit de film All the Money in the World, waar zoveel om te doen was. En Taylor keek eerder heel bezorgd in het griezelwerkje Escape Roomdat een aantal vervolgen krijgt. Beide acteurs weten filmhuisfilms af te wisselen met Hollywoodproducties dus die komen er wel.

In de grote groep tienerliefdes met obstakels valt Words on Bathroom Walls niet op door de inhoud maar door de originele vorm. Zet er twee puike jonge hoofdrolspelers bij en succes is verzekerd.

Words on Bathroom Walls is vanaf 29 juli te zien in de bioscoop

Voor wie zijn young adult-verhalen liever in serievorm nuttigt, hebben wij daar de tien beste voorbeelden van uitgezocht.