Zoe en Boxer bij een witte auto in White Lines

La casa de papel was geen toevalstreffer. Álex Pina heeft met moordmysterie White Lines weer een topserie bedacht en een grote hit gescoord.

Wanneer iemand een geliefde tv-serie heeft bedacht en daarna weer een serie ontwikkelt, zijn de verwachtingen hoog. Ryan Murphy, de bedenker van Glee en American Horror Story, had pas geleden weer goud in handen met Hollywood en Vince Gilligan scoorde niet alleen met Breaking Bad maar ook met het geniale Better Call Saul. Met White Lines verdient Álex Pina, de bedenker van hitserie La casa de papel, ook een plek naast deze creatieve toppers.

Iedereen heeft gelogen

White Lines begint met de ontdekking van een lijk in Spanje. De politie denkt dat het lichaam van de vermiste Britse dj Axel Collins is en zijn jongere zus Zoe wordt gevraagd om hem te identificeren. Vanaf het eerste moment weet ze dat het slachtoffer haar broer is en dat zijn vrienden tegen haar hebben gelogen. Axel was helemaal niet vertrokken naar India om zichzelf te vinden, zoals zijn vrienden haar vertelden, hij was vermoord. Ze vertrekt naar Ibiza om de moordenaar te vinden.

Iedereen heeft wat te verbergen

Je zou denken dat het daarna een simpel moordmysterie wordt en Zoe in iedere aflevering iets meer ontdekt en er steeds meer verdachten opduiken. White Lines doet het net iets anders; iedereen is vanaf het eerste moment verdacht, maar iedereen lijkt ook even onschuldig te zijn. Dat betekent echter niet dat het allemaal lieverds zijn. In deze serie hebben alle personages wel een aantal nare trekjes, een duister verleden of een gruwelijk geheim... zelfs Zoe.

White Lines

Feesten op Ibifa

Het moordmysterie komt al snel op de achtergrond te liggen en Zoe wordt regelmatig verweten dat ze naar Ibiza, door de Britten uitgesproken als Ibitha of Ibifa, was gekomen om de moordenaar van haar broer te vinden en niet om feest te vieren. Het feesten is echter een manier van Zoe om meer te weten te komen over het verleden van Axel en te ontdekken wat zijn vrienden geheim voor haar houden.

Een dj met een duister randje

Wanneer Zoe ontdekt dat haar perfecte broer een heel duister randje had, brokkelt haar ideaalbeeld van hem af en wordt duidelijk dat echt iedereen een reden had om hem te vermoorden. De serie is dan niet langer een whodunnit maar een regelrechte soap vol kleurrijke personages, bizarre verhaallijnen, extreem geweld, seks, humor en heerlijke WTF-momenten.

Alles mag op Ibitha

Dat ondanks alles de serie niet uit de bocht vliegt, komt door de locatie. Op feesteiland Ibiza/Ibifa/Ibitha kan en mag alles. Een rijke hippie die mensen behandelt met paddengif is helemaal niet raar en ook een Spaanse gangsterfamilie past perfect in dit zonovergoten plaatje, waar een mislukte dj gemarteld wordt met een gigantische speakerset en een moorddadige uitsmijter de ideale man blijkt te zijn.

White Lines is een overdreven, en vaak absurde, soap verpakt als moordmysterie en dat is precies wat de serie wilde zijn. Pina weet wat voor over the top verhaal hij wil vertellen en slaagt met vlag en wimpel. Wij kunnen niet wachten op een tweede seizoen.

White Lines is te zien op Netflix.