westworld seizoen 3

Wat zou er gebeuren als de kunstmensen uit Westworld in de echte mensenwereld zouden opduiken? Die vraag wordt beantwoord in het vrij aardige derde seizoen.

Deze review is gebaseerd op de eerste vier afleveringen.

Zodra we de HBO-serie Westworld gingen kijken, waren we de gelijknamige filmklassieker uit 1973 vergeten. Het verhaal, bedacht door Michael Crichton (Jurassic Park) had duidelijk nog niets aan kracht verloren. Het blijft immers een cool idee dat bezoekers van het park uit de titel hun dromen kunnen uitleven middels niet van echt te onderscheiden kunstmensen. In het tweede seizoen begon echter ‘the rise of robots’ en in het derde seizoen maken die neptypes hun opwachting in de echte mensenwereld.

Wondere Westworld-wereld 2.0

Daar komen we oude bekenden tegen, zoals de wraakzuchtige Dolores (Evan Rachel Wood) en de meer vredelievende Bernard (Jeffrey Wright), die op hun beurt weer nieuwe personages ontmoeten zoals Caleb, gespeeld door Aaron Paul (Breaking Bad). Door het ruimere speelveld en een groter aantal deelnemers, is het ook dit seizoen weer zaak om je kop erbij te houden. Datzelfde geldt voor de personages, die net zo veel of weinig (lijken te) weten als de kijker. Oftewel: we duiken weer gezellig samen deze wondere Westworld-wereld in.

Dolores en haar vreemde bolletjes

Er worden in ieder geval, naast de lopende mysteries, een aantal nieuwe geïntroduceerd. Zo lijkt die Caleb op het eerste oog een gewone bouwvakker, maar hij heeft een behoorlijk mysterieuze app op zijn telefoon staan. En laten we niet vergeten dat het tweede seizoen van Westworld eindigde met Dolores die er vandoor ging met een aantal bolletjes gevuld met... Ja, met de essentie van wie eigenlijk? We weten alleen dat ze de inhoud in elke ‘host’ kan stoppen die zij bruikbaar acht...

You’ve been watching me...

Een bericht gedeeld door Westworld (@westworldhbo) op

Westworld goes to war

Dit seizoen is wat warriger dan zijn twee voorgangers, omdat het zich niet meer op een duidelijk afgebakende plek afspeelt. De verschillende personages zitten nu allemaal in een ander gebied en hebben daar allemaal zo hun eigen sores. Het nieuwtje van de Westworld-wereld is er inmiddels ook wel een beetje af. Het is leuk dat ze proberen het originele concept op te peppen met een nieuw park in WO2-stijl maar dat is toch een beetje oude wijn in nieuwe zakken stoppen.

Het derde seizoen doet erg zijn best om onze aandacht te trekken en schiet daar soms een beetje in door. De acteurs blijven ons wel boeien – al moeten ze snel iets interessanters te doen krijgen dan alleen maar rondrennen en warrige taal uitslaan.

Westworld staat vanaf 16 maart op Ziggo Movies & Series