Taye Sheridan en Lilly-Rose Depp in Voyagers

Amazon Prime Video is de place to be voor slimme sci-fi en sterke Young Adult titels. De sciencefictionfilm Voyagers probeert beide genres te combineren en dat werkt minder goed dan gedacht.

Terwijl half Nederland een Netflix-abonnement heeft en Disney+ steeds groter wordt, werkt Amazon Prime Video stilletjes aan een bibliotheek vol sterke titels. De focus ligt vooral op tegendraadse sciencefiction - denk Soulmates en Bliss - en cynische Young Adult series - zoals Panic en The Wilds. De film Voyagers combineert beide genres, maar had er beter eentje kunnen kiezen.

Opgroeien op een ruimteschip

In de toekomst zal de aarde onbewoonbaar zijn. Om de mensheid te redden, bedenken wetenschappers een riskant plan. Een groepje kinderen wordt op een ruimteschip gezet richting een bewoonbare planeet. De reis duurt bijna 90 jaar en de kids zullen dat niet overleven, maar hun kleinkinderen wél. Ze worden vergezeld door wetenschapper Michael die zijn best doet om de jonge ruimtereizigers zo lang mogelijk te beschermen.

Pubers in space

Het duurt niet lang voordat Michael - gespeeld door een zeer serieuze Colin Farrell - en de kinderen zich in het ruimteschip bevinden en op weg zijn naar een nieuwe planeet. Tot zover is het een subtiele, intelligente film met vooral veel worldbuilding. Het drama ontstaat pas wanneer de kinderen tieners worden en zich niet langer aan de regels willen houden.

Turen naar een beeldscherm

Voordat de situatie aan boord uit de hand loopt, neemt schrijver/regisseur Neil Burger (Divergent, Limitless) uitgebreid de tijd om de routine van de tieners in beeld te brengen. Liefhebbers van dystopische sci-fi uit de seventies zullen hier enorm van genieten. Jongeren in uniformen lopen door steriele witte gangen, eten astronautenvoer, tonen nul emotie en hun werk bestaat uit turen naar een beeldscherm. Heerlijk!

Kille ruimtes

Burger brengt het leven op het ruimteschip heel claustrofobisch in beeld. Het is logisch dat iemand gek zou worden in deze kille ruimte en dat alleen deze uitverkoren kids de reis zullen overleven. Wie alleen hoopt op spanning en sensatie, zal zich tijdens deze scènes dodelijk vervelen. Daar houdt Burger ook rekening mee door de situatie na dik een half uur uit de hand te laten lopen.

2001: A Space Odyssey

Wanneer Voyagers de switch maakt naar spanning in space is het nog steeds een sterke film. Aan het einde zitten ook een paar nagelbijtend spannende momenten. Het nadeel is dat het haaks staat op de filosofische insteek waar de film mee begon. Burger wilde zijn versie van 2001: A Space Odyssey maken, maar om de jonge kijkers bij de les te houden, grijpt hij terug op zijn ervaring als regisseur van de Divergent-filmreeks. Het Young Adult-publiek is dan al afgehaakt en de old school sciencefiction-fan zit niet te wachten op hersenloze actie.

Voyagers heeft interessante ideeën, maar offert ze regelmatig op voor een spannende scène. Geen enkel idee wordt volledig uitgewerkt en uiteindelijk verandert de film in een live action versie van het computerspel Among Us. Slecht is het niet, maar het is ook niet wat je verwacht. Voyagers had een intelligente, filosofische sciencefictionfilm kunnen zijn, of juist een beklemmende Young Adult-thriller in space. Neil Burger wilde het allebei en daardoor is de film in geen van beide genres een uitblinker.

Voyagers is vanaf 17 juni te zien op Amazon Prime Video.