Tom Hardy in Venom: Let There Be Carnage

Tom Hardy kruipt weer in de huid van Eddie Brock en zijn buitenaardse parasiet Venom, maar in Venom: Let There Be Carnage zien we een kant van de bloeddorstige alien die we liever niet hadden gezien.

Vanwege Covid werd de releasedatum van Venom: Let There Be Carnage meerdere keren uitgesteld en eventjes leek het erop dat de film pas in 2022 uit zou komen! Gelukkig hoeven we niet zo lang te wachten om Tom Hardy weer back in action te zien, al is Venom dit keer niet zo stoer als we hoopten.

Relatieproblemen

In dit vervolg op Venom heeft Eddie Brock (Tom Hardy) geaccepteerd dat hij zijn lichaam moet delen met de buitenaardse parasiet Venom, maar dit leidt tot veel gekibbel tussen de twee. Wanneer de gestoorde moordenaar Cletus Kasady (Woody Harrelson) zijn eigen parasitaire alien binnenkrijgt en verandert in het monster Carnage - een rode grotere versie van Venom - moeten Eddie en Venom hun relatieproblemen even aan de kant schuiven. Ondertussen bevrijdt Cletus zijn mutantenliefje Shriek (Naomie Harris) uit een gesticht en de twee slaan op de vlucht als een moderne Bonnie & Clyde.

Venom is stand-up comedian

Tom Hardy is net als altijd een genot om naar te kijken. Hij voelt zich in dit vervolg beter thuis als Eddie Brock dan in het eerste deel, en dat is ook wel te merken, want zonder hem zou de film een stuk minder boeiend zijn. Dat komt deels door zijn maatje Venom. Het stoere monster is namelijk een humeurige grappenmaker geworden, wiens flauwe grapjes voornamelijk irritant zijn. Op die momenten denk je te kijken naar Venom: Let There Be Cringe

Beukende parasieten

Wanneer Venom en Carnage tegenover elkaar komen te staan is de film gelukkig wel fenomenaal en de twee reusachtige parasieten beuken erop los in vette actiescènes. Carnage is een stuk indrukwekkender en bloeddorstiger dan Venom en de grote, rode beul is daardoor de ideale schurk. Cletus slaagt daar iets minder in dan zijn alien. Woody Harrelson speelt de moordenaar als een standaard slechterik en helaas steelt zijn absurd lelijke pruik net even wat vaker de show.

De draad kwijt

Venom: Let There Be Carnage doet wel een poging om Cletus wat diepgang te geven, door hem te koppelen aan Shriek en de twee een eigen verhaallijn te geven. Dat zou kunnen werken als de superheldenfilm niet volgepropt zat met een overdosis aan verhaallijnen en nieuwe personages, die niet echt interessant zijn. Er loopt bijvoorbeeld een mysterieuze rechercheur rond die een belangrijke rol speelt in het verhaal, maar tegelijkertijd dodelijk saai is. De film mist een duidelijke focus en op een gegeven moment gaat alles zo snel, dat je een beetje de draad kwijt raakt.

In Venom was de gelijknamige alien het hoogtepunt, maar in Venom: Let There Be Carnage is hij jammer genoeg een irritante zeur en is zijn rivaal Carnage de smaakmaker. Ook het verhaal stelt teleur en is net zo een rommeltje als de foute pruik van Woody Harrelson. Toch is er voldoende om van te genieten wanneer de actie losbarst en de vernietigende vechtpartijen laten je al deze minpunten vergeten.

Venom: Let There Be Carnage draait nu in de bioscoop.