Utopia op Amazon

Het is altijd lastig om een Britse serie te bewerken voor een Amerikaans publiek, zeker wanneer het een moderne klassieker is. Maar het is Gillian Flynn gelukt met haar geniale versie van Utopia

De Britse serie Utopia, niet verwarren met de controversiële realityserie van SBS6, is een surrealistische nachtmerrie over een mysterieus stripboek vol duistere complotten. Gillan Flynn, de schrijfster van Gone Girl, bewerkte deze moderne klassieker voor Amazon en het is haar gelukt om de serie nóg beter te maken.

De beste serie die niemand kent

De originele versie van Utopia staat bekend als een van de beste series die niemand kent. Het werd uitgezonden op de Britse zender Channel 4 en was een tijdje te zien op Netflix, waar de serie door een iets groter publiek ontdekt werd. Utopia is enorm kleurrijk, maar ook duister en cynisch. Het is absurd, maar zonder humor. De serie geeft je een slecht gevoel, maar je blijft kijken.

Beter dan het origineel?

Utopia is een surrealistische nachtmerrie die je voor altijd bij zal blijven. Het nieuws dat daar een Amerikaanse remake van kwam, leek slecht nieuws. De eerste trailer, die net iets te luchtig was, voorspelde ook weinig goeds. Maar met Gillian Flynn aan het roer is deze nieuwe versie misschien nog wel beter dan het fenomenale origineel. Ja, dat lees je goed.

Dodelijke strip

Flynn houdt van cynische verhalen vol mysterie en het was een geniale zet om haar de serie te laten schrijven. Een groepje nerds is gek op het bizarre stripboek Dystopia, een comic vol verwijzingen naar echte tragedies. Wanneer ze horen dat er een vervolg is genaamd Utopia willen ze dit boek in handen krijgen. Zij zijn niet de enige, een mysterieuze groep zit ook achter dit stripverhaal aan.

Where is Jessica Hyde?

De nerds worden al snel achterna gezeten door twee meedogenloze huurmoordenaars, maar krijgen hulp uit onverwachte hoek. Jessica Hyde, de hoofdpersoon uit het stripboek, duikt opeens op in real life en helpt de vrienden om te overleven. Dat doet ze op haar eigen onvoorspelbare manier en het is de vraag of de groep wel zo veilig bij haar is.

Verbeteringen in het verhaal

Flynn blijft trouw aan het originele verhaal, maar past het voldoende aan om de trouwe fans te verrassen. Ze verbetert het verhaal ook op enkele punten. De toevoeging van dr. Kevin Christie als barmhartige wetenschapper met een geheime agenda is een hele slimme zet. John Cusack speelt de man op voortreffelijke wijze en bewijst dat hij nog steeds een topacteur is.

Net iets té echt

Voor wie nog nooit een minuut van het origineel heeft gezien, zal Utopia een hele heftige ervaring zijn. Vooral nu er ook nog eens een wereldwijde pandemie gaande is. Er zijn momenten dat de serie net iets té realistisch aanvoelt. We zullen ook niet verrast zijn als bepaalde complotdenkers Utopia zien als een documentaire over kwade krachten die bewust ziektes verspreiden, maar dit is pure fictie... toch?

Gillian Flynn is een geniale schrijfster die met haar cynische blik een duister meesterwerk toegankelijk weet te maken voor een groter publiek, zonder de scherpe randjes van het verhaal te verliezen. Utopia is actueel, messcherp, absurd, gewelddadig, mysterieus, intelligent, verrassend en mag gerekend worden tot een van de beste series van dit jaar.

Utopia is nu te zien op Amazon Prime Video.

Als je toch Prime kijkt, check dan ook The Boys.