Recensie Us Again

Us Again duurt nog geen zeven minuten. Het sprankelende filmpje, dat dient als voorfilmpje van Raya and the Last Dragon, verdient echter een eigen recensie.

Pixar populariseerde korte filmpjes door ze in de bioscoop te plaatsen voor de hoofdfilm. Deze Pixar Shorts duren maar een paar minuten, bevatten geen dialoog en weten je alsnog diep in je ziel te raken. Soms zijn ze zelfs beter dan de hoofdfilm! Disney's Raya and the Dragon heeft ook zo een short: Us Again.

Art en Dot

In een stad waar iedereen danst en vrolijk is, sluit de chagrijnige Art zich op in zijn flatje. De bejaarde man denkt met weemoed terug aan zijn jonge dagen toen hij nog kon dansen. Zijn vrouw Dot probeert hem op te vrolijken, maar daar wil hij niks van weten. Tot het begint te regenen en de druppels hem weer jong maken. In de regen genieten Art en Dot opnieuw van hun jeugd. Maar dan trekt de regenwolk langzaam weg...

Keone & Mari

Us Again is een dansfilm. Dans in animatie is vaak cartoonesk en grappig bedoeld. In deze short wordt het zo realistisch mogelijk gehouden. Danskoppel Keone & Mari maakte de choreografie en de twee vertellen het verhaal doormiddel van dansbewegingen. De animatie wordt vooral gebruikt om creatief te zijn met locaties, zoals dansen in de drukke straten van New York.

Step Up

De dansscènes zijn uitmuntend. Ze doen denken aan het beste van Step Up en hebben de charme van La La Land. De animatie is ook voortreffelijk. Let vooral op de weerspiegelingen in de regenplassen. Het is echter niet alleen stijlvolle animatie en strakke dansmoves. Wat deze short zo voortreffelijk maakt, is het verhaal.

Eeuwige jeugd

Art is op het eerste gezicht een chagrijnige oude man, maar hij heeft een reden. Iedereen danst en hij is een bejaarde man met een wandelstok. Zijn vrouw heeft geaccepteerd dat ze niet meer jong is. Art kan dat echter niet. Totdat de regen hem weer jong maakt. Hij wil vasthouden aan zijn jeugd, zo lang als hij kan. Dit verhaal is al vaker verteld, maar zelden in zeven minuten en zelden zo sterk.

De beoordeling van een korte film is natuurlijk anders dan een film van twee uur. Us Again moet vergeleken worden met andere shorts, zoals Disney's Paperman, Pixar's Bao en het Nederlandse meesterwerkje Father and Daughter. Ook dan is Us Again een van de beste korte films. De prachtige animatie, sterke dansscènes en emotionele impact van het verhaal maken dit een short die je niet mag missen.

Us Again draait in Amerikaanse bioscopen als voorfilmpje bij Raya and the Last Dragon. Vanaf 4 juni is de short te zien op Disney+.