Unsolved Mysteries

Unsolved Mysteries is onze nieuwste Netflix-verslaving. Toch is deze fascinerende true crime-documentaireserie geen perfecte match met de streamingdienst.

Netflix heeft zich ontwikkeld tot de on demand dienst met de beste true crime-documentaires. We keken met toenemende frustraties naar Making a Murderer, konden onze ogen niet geloven tijdens Tiger King en waren geschokt door de smerige zaakjes van Jeffrey Epstein in Filthy Rich. Met Unsolved Mysteries heeft Netflix weer een nieuwe topper te pakken.

Succesvolle reboot

Unsolved Mysteries is een reboot van een populaire reportageserie uit de jaren tachtig. In het origineel werden uiteenlopende zaken behandeld en aan het einde van de aflevering werd de kijker gevraagd of ze nog meer informatie hadden. Wat wisten ze van een onopgeloste moordzaak? Hadden ze ook die vreemde lichten aan de lucht gezien? Denk Opsporing Verzocht, maar dan met mysteries waar Scooby Doo jaloers op zou zijn.

Echt gebeurd

In deze nieuwe versie wordt het serieuzer aangepakt. Na een korte introductie van de mysterieuze zaak vertellen de betrokkenen wat er is gebeurd. Het begint vaak met een vermissing, maar daarna komen de bizarre details en valt je mond open van verbazing. Toch is dit allemaal echt gebeurd. De makers komen met zoveel mogelijk details en bewijs, waardoor je zelfs in ufo's gaat geloven.

Open einde

Met een titel als Unsolved Mysteries weet je wat je kunt verwachten. Deze mysteries hebben een open einde. De daders zijn niet gepakt en in veel gevallen is het nog steeds onduidelijk wat er precies is gebeurd. En ook dit keer wordt de hulp van de kijker ingeroepen. Voor de nabestaanden is deze documentaireserie de laatste kans om de waarheid boven water te halen.

Vragen

Als kijker blijf je met dezelfde vragen achter. Je voelt mee met de mensen die een geliefde zijn verloren en hoopt dat ze de dader kunnen vinden. Tegelijkertijd wil je een afgerond einde aan je Netflix-serie en dat blijft achterwege. Dat maakt Unsolved Mysteries ongeschikt als true crime-documentaireserie op een streamingdienst.

We hebben een update nodig

Unsolved Mysteries is een programma dat je wekelijks moet kunnen zien. Met regelmatig een update over een oude zaak. Als Netflix niet met een tweede seizoen komt, zullen we nooit weten of de mysteries zijn opgelost. En als je deze docuserie pas over een jaar gaat kijken, kan er in de tussentijd heel veel gebeurd zijn.

Alle zes goed

Deze kritiek staat los van de kwaliteit van het programma. Dit is echt een van de beste true crime-documentaires op Netflix. De zes afleveringen gaan allemaal over een ander misdrijf, maar er zit geen slechte episode tussen. Ieder mysterie houdt de aandacht vast. En de individuele verhalen worden op superieure wijze verteld.

Unsolved Mysteries is een verslavend goede serie die je laat verlangen naar meer. Meer afleveringen, meer mysteries, maar ook meer antwoorden. En dat is gelijk het enige minpunt. Zullen we die antwoorden ooit krijgen? Het is te hopen van wel. Je hoopt dat de nabestaanden eindelijk ontdekken wat er met hun geliefden is gebeurd. En als kijker hoop je dat de camera dit vast zal leggen voor een tweede seizoen.

Unsolved Mysteries is te zien op Netflix.