Netflix Original Unorthodox

Dat is weer eens wat anders; een Netflix-drama dat zich afspeelt in een ultraorthodox Joodse gemeenschap. Het geeft de sterke miniserie Unorthodox in ieder geval een originele setting.

De negentienjarige Joodse Esty (Shira Haas) loopt weg van haar ultraorthodoxe gemeenschap in Brooklyn, New York, en gaat naar Berlijn, waar de van haar vervreemde moeder woont. We volgen tegelijkertijd in flashbacks hoe Esty’s leven er uitzag voor de reis en krijgen daardoor steeds meer begrip voor haar besluit – en voor de problemen die ze krijgt als ze zich probeert aan te passen aan haar nieuwe, moderne omgeving. Naast drama levert Unorthodox ook de nodige spanning als haar echtgenoot Yakov en zijn neef Moische achter haar aan komen om haar terug te halen naar New York.

Originele en exotische insteek

De miniserie van vier afleveringen is gebaseerd op de autobiografie Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots van Deborah Feldman, die net als Esty uit de strenge chassidische gemeenschap in New York komt. De serie is daardoor vrij waarheidsgetrouw; niet alleen wat betreft de gebruiken maar ook wat betreft de taal: er wordt overwegend Jiddisch gesproken. Dat laatste is nieuw voor Netflix en een goede keuze; aan de ene kant is dat zowel exotisch als heel origineel en tegelijkertijd is het nog steeds een heel menselijk verhaal dat zich in iedere gesloten gemeenschap af had kunnen spelen.

Knap staaltje woman power

Ook achter de schermen zijn ze goed bezig geweest met de inzet van onderbelichte minderheidsgroeperingen; de scenarioschrijvers, regisseur en producent zijn allemaal vrouwen. Die combinatie is nog steeds veel te zeldzaam, en de dames laten met Unorthodox zien dat daar snel verandering in moet komen. Maar je hoeft heus geen vrouw te zijn om met Esty mee te leven. Iedereen zal gegrepen worden door het spannende verhaal; zullen de twee mannen Esty vinden – en zo ja; zal ze met die twee terug gaan naar de VS?

Bloedhete bontmutsen

Aangezien het een vrij korte serie is, heb je vast nog tijd voor een ‘special feature’. Dus we willen hier ook even vermelden dat op Netflix ook de korte reportage Making Unorthodox staat, die in twintig minuten tijd een paar interessante dingen vertelt over het maken van deze miniserie. Bijvoorbeeld dat acteur Jeff Wilbusch (Moische) zelf een streng orthodoxe omgeving ontvluchtte en dat die (nep)bontmutsen, genaamd shtreimels, verre van praktisch waren tijdens bloedhete opnamedagen.

Wil je nog meer ijzersterke series zien? Bekijk dan deze onbekende parels

Unorthodox geeft een kijkje in een wereld die de meesten van ons niet kennen, en vertelt tegelijkertijd een spannend verhaal over iemand die haar eigen weg in het leven probeert te vinden. Iets waar we allemaal in meer of mindere mate bezig mee zijn.

Unorthodox is nu te zien op Netflix.

Heb je na het zien van deze indrukwekkende serie aan iets luchtigs? Kijk dan deze feelgood-films.