Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs the Reverend

Daniel Radcliffe tongen, of toch maar die bruiloft plannen? Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs the Reverend schotelt je meer van zulke duivels dilemma’s voor. Want tegenover elke keuze staan er nog minstens twee die óók aantrekkelijk klinken. Keuzestress was nog nooit zo fijn!

Het concept van een interactieve Netflix-film is simpel. Elke paar minuten krijg je onderin je scherm een klein keuzemenu met (meestal) 2 à 3 opties. Of je op een schattig baby’tje wil passen? Of laat je de kleine meid toch liever aan haar lot over? Slechts één van de vele voorbeelden uit Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs. the Reverend, een titel die zich perfect blijkt te lenen voor zo’n experimenteel keuze-avontuur.

Je kunt trouwens ook het lot van Bear Grylls bepalen!

Kimmy Schmidt?

Eerst even een kleine opfrisser. Comedyserie Unbreakable Kimmy Schmidt gaat over de naïeve, oh zo lieve Kimmy (Ellie Kemper), die jááárenlang in een bunker werd vastgehouden door sekteleider Reverend Richard Wayne Gary Wayne (Jon Hamm) en opeens moet wennen aan haar nieuwe, vrije leven in New York. De serie zit vol razendsnelle dialogen, inside jokes en ademt een en al eigenzinnigheid. Zo’n quirky serie waarbij je al na één minuut weet of je het trekt of niet. De film is wat dat betreft geheel hetzelfde. Zie dit dan ook als een waarschuwing/aanmoedig om wel/niet te kijken.

Trouwen of lotgenoten redden?

In Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs. the Reverend ontdekt onze heldin dat de gevangen sekteleider er nog een kidnap-bunker op nahoudt. Ondanks dat ze op het punt staat om te trouwen met de Britse prins Frederick (Daniel Radcliffe), moet ze natuurlijk haar lotgenoten gaan redden. Alle grote personages uit de serie keren terug. Dan hebben we het natuurlijk over überbitch Jaqueline (Jane Krakowski), huisbazin Lillian (Carol Kane) en het beste personage uit de show: acteur Titus (Titus Burgess).

Queen Titus

Daniel Radcliffe had ook zomaar in de serie kunnen zitten. Hij nestelt zich vanaf minuut één perfect in de wereld van Unbreakable Kimmy Schmidt en houdt het comedy-tempo moeiteloos bij. Het lijkt alsof ‘ie er al die tijd al bij was. Verder is het vooral Titus die met zijn extra attitude en wereldvreemde arrogantie weer de show steelt. Bijna elke keuze die je met ‘m kan maken, is een comedy-schot in de roos. Het moment waarop hij een schattige baby met mono-wenkbrauw volledig roast en haar outfitje belachelijk maakt is een scène die je echt niet wil missen. Maar dat kan dus wél. En dat is ook een kleine valkuil voor deze interactieve special.

De verkeerde keuze

Voor je het weet ben je namelijk zes keuzes verder en zit je er nét te diep in om weer helemaal terug te gaan. Dat kan overigens wel. Netflix biedt je op elk moment een uitweg om een eerdere keuze te herzien, maar dat voelt ergens ook weer cheap. Ook moet je je dan weer door scènes heen worstelen die je al meerdere keren hebt gezien. Soms stuit je ook op een dood spoor. Dan verwijst één van de personages je middels een scherpe grap direct terug naar een eerder moment. Maar: helemaal opnieuw beginnen en dan steeds andere keuzes maken lijkt ons de meest interessante optie!

Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs. the Reverend past vanwege die absurdistische, zichzelf niet al te serieus nemende-houding uit de serie perfect bij een interactieve film die ook nog eens vaak de vierde muur verpulvert. Het feit dat we nu kunnen kiezen hoe we de Reverend pijn kunnen doen is bijvoorbeeld al een cadeautje op zich. Direct na het einde wil je het liefst nog een keer van voor af aan beginnen om te kijken wat je allemaal hebt gemist. En dan heeft een interactieve special zijn doel volledig bereikt!

Unbreakable Kimmy Schmidt: Kimmy vs. the Reverend staat vanaf vandaag op Netflix.

Deze films en series komen deze maand ook uit.