Arjan Ederveen en Bo Maerten in TRECX

Met de comedyserie TRECX doet Amazon Prime Video een poging om Nederlandse kijkers te trekken. Daar is echter meer voor nodig dan deze rommelige sketchshow van Michiel Romeyn.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste drie afleveringen.

Met Jiskefet schreven Kees Prins, Herman Koch en Michiel Romeyn televisiegeschiedenis. De absurde sketches van het programma zijn nog steeds hilarisch en heerlijk ongemakkelijk. Wanneer zij hun naam ergens aan verbinden, verwacht je kwaliteit. De Nederlandse Prime Video Original TRECX is gemaakt door Michiel Romeyn, maar haalt zelden het niveau van een goede Jiskefet-sketch.

Sketches

TRECX is een programma met losse sketches. Toch zit er wel een structuur in. Iedere afleveringen komen een aantal verhaaltjes terug. Theatermaker JP is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe show en tijdens dit proces heeft hij talloze aanvaring met de regisseur. Ook de eenzame Frits wordt gevolgd tijdens zijn reis naar Zeewolde. Deze sterke verhalen worden afgewisseld met hele willekeurige, korte sketches.

"Maar nu eerst, Amy Winehouse"

De korte sketches zijn het slechts. Ze zijn zelden grappig en ook niet absurd genoeg. De parodie op Lord of the Rings heeft een sterke opbouw en absurde wending, maar is niet grappig. En de onhandige Franse toeriste in een boekenwinkel, is ook niet iets om van te schuddebuiken. Alleen de dj's die tussendoor Amy Winehouse aankondigen, zijn zo onverwacht dat het wel geinig wordt.

Theater

TRECX is op z'n best tijdens de ongemakkelijke momenten. Die zijn het leukst tijdens het verhaal van JP. De scènes zijn gefilmd als een documentaire en voelen heel realistisch aan. De dynamiek tussen twee theatermakers die zichzelf veel te serieus nemen - waaronder een geniale Arjan Ederveen - houdt de aandacht vast. Hier had de hele serie omheen gebouwd kunnen worden.

Eenzaam

Als het tragikomische verhaal van Frits deze scènes had afgewisseld, was TRECX veel beter geweest. Van alle sketches doet Frits het meest denken aan Jiskefet. Hij is een eenzame man die een connectie probeert te maken met de mensen om hem heen. Wanneer niemand hem een lift naar Zeewolde wil geven, pakt hij de bus en wordt hij gevolgd tijdens deze lange, soms absurde, rit.

Arjan Ederveen

De acteurs zijn allemaal heel goed. Michiel Romeyn lijkt soms hetzelfde personage te spelen, maar in een jurk of als een sympathieke sukkel toont hij wat meer creativiteit en is hij erg leuk. Arjan Ederveen is een geweldige sparringpartner voor hem en die twee samen is een gouden combinatie.

Begin en eind

Het grote probleem met TRECX is het scenario. Veel sketches voelen aan als een geinig idee dat nooit meer is geworden dan een geinig idee. Daardoor worden ze zelden afgerond. Er is geen punchline en ze eindigen halverwege. Bij de verhalen die over meerdere afleveringen worden verspreid, is dat logisch, maar juist die sketches hebben wel een duidelijk begin en einde.

TRECX is een wisselvallige serie met goede en slechte sketches. De meeste verhalen zijn beter geschikt als korte filmpjes op YouTube. Terwijl het verhaal van JP potentie heeft om een hele miniserie te zijn. Met zes afleveringen over een aanstellerige theatermaker en zijn hysterische regisseur had Romeyn een hele sterke serie in handen gehad. Nu is het vooral een comedyserie die nooit grappig wordt en veel te vaak de plank misslaat.

TRECX is te zien op Amazon Prime Video.

Je kunt beter kijken naar deze tien topfilms of deze tien topseries op Amazon Prime Video.