Tiny Pretty Things, Netflix

We missen Pretty Little Liars nog steeds, maar Tiny Pretty Things is een goede vervanger. Seks, mysterie en een hoop lelijke voeten staan op je te wachten in de spannende nieuwe Netflix-serie over de keiharde balletwereld.

De recensie is gebaseerd op de eerste vijf afleveringen.

De veelbelovende balletdanseres Cassie Shore wordt van het dak van een eliteballetschool geduwd door iemand in een zwarte hoodie. Dat is goed nieuws voor Neveah Stroyer: nu komt er een plekje vrij op de prestigieuze dansschool. Al snel blijkt dat de val van Cassie nog maar het begin is van allerlei dramatische gebeurtenissen, want de moordenaar loopt nog vrij rond…

Te veel verhaallijnen

Wie zit er onder de hoodie met de rode rits? Dat is een van de vele verhaallijnen in de serie. De rivaliteit in de danswereld, een leraar die zijn studenten ‘mishandeld’ en nog véél meer drama komt aan bod. Elk personage krijgt een achtergrondverhaal, wat zorgt voor een rommelig eerste seizoen. Helaas verdwijnt de rode draad – of moeten we zeggen, rode rits – hierdoor te ver naar de achtergrond.

Geen gebrek aan seks

Wie dacht dat Riverdale onnodig veel ontblote tieners in de serie stopt, heeft Tiny Pretty Things nog niet gezien. Zelfs tijdens de hot and steamy-scènes praten de dansers over ballet. Lekker onrealistisch, want zeg nou zelf: praat een voetballer met zijn partner ook over zijn laatste doelpunt tijdens de daad? We hopen toch van niet.

Haar grote doorbraak

Hoofdrolspeelster Kylie Jefferson zorgt wel voor het nodige realisme. De getrainde balletdanseres, die Neveah speelt, heeft met deze serie haar eerste grote acteerrol te pakken. Netflix heeft met het multitalent goud in handen. Ze kan niet alleen fantastisch dansen, maar is ook een ijzersterke actrice en draagt de serie op haar schouders.

Ballet is niet voor softies

Net zoals het meesterwerk Black Swan schildert Tiny Pretty Things geen mooi plaatje van de balletwereld. De Netflix Original toont de lelijke kant van de kunstvorm en dit gaat verder dan alleen de ongezonde rivaliteit tussen ambitieuze dansers. Ballet is topsport en de serie brengt dat soms op gruwelijke wijze in beeld. Non-stop spierpijn en afgescheurde teennagels zijn de normaalste zaak van de wereld!

Tiny Pretty Things is geen perfecte serie. De donkere toon en het mysterie houden je aandacht vast, net zoals de getalenteerde dansers. De rommelige verhaallijnen en overvloed aan seksscènes maken het echter een vermoeiende serie. Zolang je niet ieder verhaaltje probeert te volgen en doorspoelt bij weer de zoveelste bedscène is dit je volgende verslaving.

Tiny Pretty Things is te zien op Netflix.