Joe Exotic uit Tiger King met een tijger

Half Hollywood twittert zich suf over deze docuserie, waarin het kleurrijke bestaan van tijgerhandelaars in de VS in al zijn lelijkheid wordt onthuld. Tiger King is dan ook om van je stoel te vallen zo verbazingwekkend, ongelofelijk en bizar.

Ergens halverwege het seizoen van Tiger King doet dierentuin-uitbater Joe Maldonado-Passage het woord terwijl hij onderweg is met zijn pick-up. Naast Joe Exotic, zoals hij beter bekend staat, zit een tijger. Een op z’n zachtst gezegd opmerkelijk tafereel, maar als je eenmaal op dit punt bent beland bij het bingen van Tiger King, kijk je hier niet eens meer van op. Zo knettergestoord is dit geniale stuk what-the-fuck-tv.

280 keer levensgevaarlijk

Het is in Amerika niet verboden om een tijger, leeuw of andere grote katachtige als huisdier te houden. Sterker nog: er leven in de VS twee keer zoveel tijgers in gevangenschap als er op de hele wereld nog rondlopen in het wild. Met conservatie en educatie hoog op de agenda opent Joe Exotic in 1999 zijn dierentuin in Oklahoma, waarin vooral veel katachtige roofdieren te zien zijn. Maar tegen de tijd dat de camera’s voor deze docu er arriveren, krioelen er meer dan 280 van die beesten rond en wordt het meeste geld verdiend aan mensen die op de foto willen met tijgerwelpjes.

Dieren en talkshows? Dat is geen goede combinatie

Glitters en goud

Ook Joe is een grote attractie, vindt hij zelf. Een flamboyante figuur is hij zeker: hij heeft een geblondeerde mat, is getrouwd met twee mannen, maakt zijn eigen country-ballads, loopt rond in glitterpakken voor zijn shows in het park, deed een gooi naar het gouverneur- en presidentschap en zo gaat de lijst nog wel even door. Een ideaal onderwerp voor een documentaire, maar de makers stuiten pas echt op goud met wat er daarna allemaal gebeurt.

Dood moet ze

Het zou zonde zijn om te verklappen welke ongelofelijke wendingen dit verhaal neemt, maar de hoofdmoot is van begin af aan duidelijk. De serie opent namelijk met Joe in de gevangenis, waar hij beland is vanwege van alles en nog wat, maar de uitschieter is dat hij iemand benaderd zou hebben om een concurrent uit de weg te ruimen. Zij heet Carole Baskin en runt een soortgelijk park, maar ze is erop gebrand dat van Joe te sluiten vanwege dierenleed. Joe’s haat voor deze mevrouw kent geen grenzen en dat levert voorzichtig uitgedrukt bijzondere tv op op Joe’s YouTube-kanaal.

Paradijsvogels

Bij de vete tussen Joe en Carole raken allerlei prachttypes betrokken. Zo hebben we daar Bhagavan ‘Doc’ Antle, een andere tijgermenner met zijn eigen harem cq. sekte, James Garretson, een striptent-uitbater met een middeleeuws kapsel die zich als een soort Machiavelli tussen de partijen beweegt en Jeff Lowe, een onbetrouwbare playboy die Fred Durst anno 1998 als mode-icoon gebruikt. Dit is echt een schoolvoorbeeld van: je moet het zien om het te geloven.

Beroemde fans

Zien deden ze het, in Hollywood. Een groep fanatieke en beroemde fans heeft het al een paar weken nergens anders meer over, onder wie Jared Leto (die pas geleden nog verrast werd), Chrissy Teigen, Zach Braff, Josh Gad en Kim Kardashian. Cardi B wil geld in gaan zamelen om Joe uit de bak te krijgen. Kate McKinnon is al bezig met het plannen van een serie, waarin ze Carole Baskin gaat spelen en Dax Shepard en Edward Norton zien het wel zitten om Joe Exotic te spelen in een filmversie. Klinkt best leuk allemaal, maar zo van de pot gerukt als het echte verhaal wordt dat nooit. Doe jezelf een plezier en ga kijken waar al dat gedoe om te doen is.

Tiger King is te zien op Netflix.

Heb je zin in nog meer real life drama? Kijk dan deze documentaires.