Jeff Lowe in Tiger King 2

Het eerste seizoen van Tiger King was een opeenstapeling van WTF-momenten en hield je aan het scherm gekluisterd. Het tweede seizoen probeert die magie te evenaren, maar komt als mosterd na de maaltijd.

Netflix-docu Tiger King: Murder, Mayhem and Madness maakte de eerste lockdown een stuk dragelijker. De excentrieke dierentuineigenaar Joe Exotic was precies de afleiding die de hele wereld nodig had. De documentaireserie werd een hit en iedere scheet van de Tiger King, zijn aartsrivaal Carole Baskin en de ranzige oplichter Jeff Lowe was groot nieuws. Daardoor loopt het tweede seizoen van Tiger King heel erg achter de feiten aan.

In de spotlights

De Netflix Original biedt namelijk weinig nieuwe informatie. Joe zit in de gevangenis en hoopt dat president Donald Trump hem gratie zal verlenen. Ondertussen heeft zijn man hem verlaten en doet de dierenhandelaar er alles aan om zijn onschuld te bewijzen. Daar komen een aantal louche figuren op af, die de beruchtheid van Joe Exotic gebruiken om zelf in de spotlights te staan.

Carole f*ckin’ Baskin

Ook activist Carole Baskin speelt een belangrijke rol in het tweede seizoen, maar omdat ze werd afgeschilderd als een psychopaat die haar man aan de tijgers voerde, weigerde ze om mee te werken. Daar merk je weinig van. Er is nog voldoende archiefmateriaal van de cool kitten en in een poging om haar onschuld te bewijzen, leest zij passages voor uit haar dagboeken en plaatst ze deze vlogs on-line. Dat is weer voer voor internetrechercheurs, die hun eigen onderzoek doen.

Waar is Don Lewis?

Deze afleveringen rondom de vermissing van Carole’s man Don Lewis zijn de beste. De makers gaan echt de diepte in en proberen uit te vogelen wat de steenrijke zakenman uitspookte in Costa Rica. Heeft hij daar vijanden gemaakt? Heeft hij zijn dood in scène gezet? Of is Don toch een kopje kleiner gemaakt door Carole? Hier had wel een losse documentaire van gemaakt kunnen worden, maar het is nu te veel omringd door een verzameling van oude nieuwtjes en nare personen.

Gekkies en gekken

Zonder de geblondeerde mat en skinny jeans van Joe Exotic als afleiding, valt het op hoe verschrikkelijk al die diereneigenaars zijn. Joe was nog een kleurrijk gekkie, maar Tim Stark is een complete psychopaat. Jeff Lowe laat zich ook weer van zijn slechtste kant zien en de schaamteloze oplichter blijkt zelfs miljoenen te hebben gestolen van een goed doel. Zonder Joe's absurde countryliedjes en geinige catchphrases als luchtige afwisseling, is dit gewoon moeilijk om naar te kijken.

Het tweede seizoen van Tiger King zit goed in elkaar en de makers weten hoe ze een interessant verhaal kunnen vertellen. Het grote nadeel is dat het verhaal al vervolgd is door andere media. De documentaireserie voelt daardoor verouderd aan en verrast amper. Het is vooral een update en blik achter de schermen, met hier en daar een paar WTF-momenten die weer een beetje doen denken aan hoe verslavend Tiger King seizoen 1 was.

Tiger King 2 is te zien op Netflix.

Wil je weten wat je kunt verwachten van het nieuwe seizoen? Lees dan ons overzicht. Heb je geen zin om vijf afleveringen van de docu te kijken en wil je gewoon weten hoe het gaat met de hoofdrolspelers uit Tiger King, check dan deze update