Thunder Force

Als je films maakt met vrienden en familieleden, kun je lekker snel doorpakken. De hoge productie betekent alleen niet altijd een hoge kwaliteit – behalve voor de liefhebbers van Melissa McCarthy.

Melissa McCarthy is ons favoriete lachebekje sinds haar doorbraak in Bridesmaids. Daarin had ze een hilarische vliegtuigscène met collega Ben Falcone en met hem is ze nu al meer dan vijftien jaar getrouwd. Misschien zijn ze al zo lang happy-de-peppie omdat ze samen zo veel films maken. Ze zijn inmiddels alweer toe aan hun veertiende: de komische sciencefictionfilm Thunder Force.

Doodgewone burgermiep in buitengewone situatie

Thunder Force is de vijfde film waarin McCarthy de hoofdrol speelt en Falcone de regie voert. Zes jaar geleden maakte hij zijn scenario- en regiedebuut met Tammy. Daarin speelde zij een doodgewone vrouw die in een buitengewone situatie terecht komt en dat werd hun vaste thema. In hun vorige, Superintelligence, was McCarthy zo’n doorsnee burgermiep dat een kunstmatige intelligentie via haar de mensheid ging bestuderen.

Noodgedwongen een superheld worden

In Thunder Force is het haar eigen schuld dat ze in de penarie belandt. Door een kosmische speling van het lot hebben alleen sociopaten superkracht gekregen en dat gebruiken ze om de wereld te terroriseren. Wetenschapper Emily (Octavia Spencer) heeft daarom een serum ontwikkeld waarmee ook gewone burgers krachten krijgen. In haar lab gaat Lydia (McCarthy) lukraak op knopjes drukken met als gevolg dat ze een overdosis krijgt en noodgedwongen een superheld wordt.

De collega’s moeten haar laten ‘shinen’

Naast Bobby Cannavale, die in Superintelligence McCarthy’s ‘love interest’ speelde, is ook Octavia Spencer een vaste medewerker aan het worden is. Alleen krijgen geen van beide acteurs veel kans om in Thunder Force te laten zien wat ze kunnen en lijken ze er vooral te zijn om Melissa McCarthy te laten ‘shinen’. Om deze Netflix Original te kunnen waarderen, moet je dan ook echt van haar humor houden - of van volwassenen die zich gedragen als kinderen.

Zelfs de schurken hebben weinig gewicht

Thunder Force is duidelijk met familie en vrienden gemaakt; de eigen lol stond voorop. Waarom krijgen we anders een intermezzo waarin Melissa McCarthy ineens in een droomscène belandt en dat verder geen enkel nut heeft? Door een proloog wordt geprobeerd wat emotioneel gewicht aan het verhaal te geven, maar zelfs de schurken zijn meer stripfiguurtjes en helemaal niet zo eng. De film is dan ook gekeurd voor 9 jaar en ouder.

De komische toekomstvisie van Thunder Force is een aanrader voor fans van Melissa McCarthy die zich helemaal mag uitleven, omringd door oude bekenden. Mensen die de humor niet inzien van volwassenen die zich gedragen als kinderen, moeten dit overslaan.

Thunder Force is te zien op Netflix.

Deze 9 stoere heldinnen zijn veel leuker.