Theres someone inside your house

De titel van deze slasher zou kunnen slaan op wel zestig andere horrorfilms. Dat is tekenend voor het gebrek aan originaliteit van There’s Someone inside Your House, maar voor fans van het genre hoeft dat niet per se een probleem te zijn.

Binnenkort verschijnt het nieuwste deel uit de Halloween-serie in de bioscoop en gaat Michael Meyers weer huishouden: waarschijnlijk de beroemdste gemaskerde, zwijgzame filmkiller. Ook in deze heel wat minder prominente slasher hakt er zo’n type moordenaar om zich heen en dat is genieten voor de fans van het genre.

Duister geheim

De voornaamste plaats van handeling in There’s Someone inside Your House is een middelbare school in een middelgroot provinciestadje, waar mais het voornaamste exportproduct is. Maar gruwelijke nieuwsberichten steken de kolven naar de kroon, want er is een moordenaar actief. Deze mysterieuze figuur heeft het bij zijn of haar bloederige slachtpartijen vooral voorzien op onsympathieke scholieren met een duister geheim.

Hatelijke figuren

De hoofdpersonages zijn een clubje buitenbeentjes, die geen traan laten om de pestkoppen en hatelijke figuren die door de moordenaar in mootjes gehakt worden. Maar al snel blijkt dat iedereen die wat te verbergen heeft het volgende slachtoffer kan worden. Zoals Makani (Sydney Park) bijvoorbeeld, die ooit naar dit stadje toe verhuisd is na een rampzalig verlopen ontgroeningsritueel in haar oude woonplaats.

Frisse moed

There’s Someone inside Your House volgt de bekende formule tot aan de laatste letter: één voor één worden de prooidieren gepakt, de politie is kansloos bezig en iedereen die naar voren geschoven wordt als mogelijke verdachte, is bij voorbaat niet de dader. Maar het is niet voor niks dat dit stramien al zo lang in gebruik is, want het werkt wel. Zolang die met een beetje frisse moed en stijl uitgevoerd wordt tenminste.

Herkenbaar masker

Dat zit in dit geval wel goed. De cast doet prima z’n werk, technisch klopt alles als een bus en de kills zijn bruut en genadeloos. Ook leuk: de killer vermomt zich voor elke moord met een 3D-geprint masker van degene die aan de beurt is om aan het mes geregen te worden. Dat soort details geven kleur aan een verhaal dat met minder creatieve inspiratie makkelijk een suffe B-film had kunnen worden.

Opgeklopt trauma

Toch ontstijgt de film ook niet helemaal z’n lot als anonieme kijklijstvulling op Netflix. Naarmate de bodycount van de killer oploopt, wordt de motivatie erachter wiebeliger en als eenmaal bekend is wie er achter die maskers zit, slaat het verhaal dat als verklaring wordt gespuit echt helemaal nergens meer op. Daarnaast wordt het trauma van Makani opzichtig opgeklopt, om er maar voor te zorgen dat ze een mogelijk slachtoffer wordt. Nogal doorzichtig allemaal.

There’s Someone inside Your House heeft een nogal standaard opzet en uitvoering voor een slasherfilm en dit is dan ook een standaard slasher. Dat kun je zien als een negatief punt, maar de film geeft de liefhebbers wel precies wat ze willen: effectieve opbouw, genadeloze kills en dat alles met genoeg stijl en creativiteit.

There's Someone inside Your House is nu te zien op Netflix.

Opgewarmd voor meer gruwelijks? Bekijk dan onze lijst met de beste horrorfilms aller tijden.