The Wonder Years remake van ABC

Een iconische tv-serie remaken is vragen om gedonder. De Amerikaanse zender ABC durfde het aan met The Wonder Years - in Nederland te zien op Disney+ - en het resultaat is veel beter dan je zou verwachten.

Een remake van The Wonder Years? Het idee alleen al is heiligschennis en reden genoeg om een tv-maker met pek en veren de stad uit te jagen. De nostalgische serie uit 1988 is een klassieker en onmogelijk om te evenaren. De nieuwe versie doet daarom ook geen poging om de magie van het origineel te kopiëren en vertelt een eigen verhaal dat zelfs de meest kritische kijker direct weet in te pakken.

Een eigen verhaal

Naast de titel, het jaartal waarin het verhaal zich afspeelt en een voice-over heeft de reboot weinig gemeen met het origineel. Het is een opzichzelfstaande sitcom, die het format gebruikt om een eigen verhaal te vertellen. Centraal staat de 12-jarige Dean (Elisha Williams), die het als zwarte jongen in 1968 een stuk zwaarder heeft dan roomwitte Kevin Arnold uit de oorspronkelijke serie. Het racisme waar Dean mee te maken krijgt, is een deel van zijn leven, maar bestaat op de achtergrond en eigenlijk is hij nog te jong om het te snappen.

Onschuldig jochie

Wanneer Martin Luther King wordt vermoord en het hele land rouwt, vindt Dean het veel erger dat een meisje hem niet leuk vindt. En wanneer hij ontdekt dat de dood van dr. King gebruikt kan worden om sympathie te krijgen van zijn blanke leraren, maakt de knul gelijk misbruik van die situatie om een hoger cijfer te krijgen. Dat klinkt misschien cynisch, maar The Wonder Years maakt duidelijk dat Dean een onschuldig jochie is, die de wereld op een hele andere manier bekijkt dan de volwassenen om hem heen.

Perfecte timing

Om de gevoelens en gedachtes van de hoofdpersoon te verwoorden, is er net zoals in het origineel een voice-over. Don Cheadle speelt een volwassen Dean, die terugkijkt op zijn jeugd en de acteur doet dit uitstekend. Zijn timing is perfect en regelmatig lig je dubbel om zijn komische opmerkingen. In de derde aflevering ontdekt Dean blootblaadjes en, op zoek naar spannend materiaal, ontdekt hij een album van Bill Cosby. De jonge Dean vindt het werk van Cosby nogal seksloos, maar volwassen Dean weet wel beter…

Everybody Hates Dean

De humor van The Wonder Years is een perfect getimed samenspel tussen beeld en voice-over, waarbij een scène grappig wordt door het commentaar erbij. Daardoor doet The Wonder Years veel meer denken aan Everybody Hates Chris, waarin komiek Chris Rock terugkijkt op zijn eigen jeugd. Wanneer je dat doorhebt, is de serie iets minder origineel dan gedacht en vraag je je automatisch af waarom het niet gewoon een remake is geworden van die sitcom. Al zal Everybody Hates Dean de casual kijker minder aanspreken dan The Wonder Years.

Met het origineel heeft The Wonder Years weinig te maken en dat is alleen maar positief. Er wordt een eigen verhaal verteld en dit gebeurt op een hilarische manier met verrassend veel diepgang. Je krijgt daarnaast een mooi tijdsbeeld en een laagdrempelige geschiedenisles. Het hoogtepunt van deze versie is de voice-over van Don Cheadle, die de serie met veel humor, charme en warmte weet te dragen. Waren alle remakes maar zo goed!

The Wonder Years is te zien op Disney+, wekelijks is er een nieuwe aflevering.