Een thriller vol topacteurs die gretig leent uit het werk van Alfred Hitchcock: dat klinkt als prima tijdverdrijf. Maar helaas: The Woman in the Window is eerder tijdverspilling voor alle betrokkenen. Vooral voor de kijker.

Het is nooit een goed teken als bezoekers van testscreenings verward en geïrriteerd de zaal uit komen, er nieuwe opnames voor de film in kwestie gemaakt worden met een andere regisseur en het resultaat daarna nog bijna twee jaar op de plank belandt. Netflix besloot het door tegenslagen geplaagde The Woman in the Window toch te kopen en wat blijkt? Die slechte voortekens moet je bloedserieus nemen.

Pillen en alcohol

Amy Adams speelt kinderpsycholoog Anna die in haar eentje een prachtig huis in een sjiek stukje New York bewoont. Een traumatische gebeurtenis uit haar verleden heeft ervoor gezorgd dat ze niet meer naar buiten durft. Haar enige gezelschap is nu haar onderhuurder, een la vol medicijnen, een kast vol drank en de buren die ze door de prachtig grote ramen in de gaten houdt. Vooral het gezin dat net tegenover haar is ingetrokken vindt ze erg interessant. Maar dan is ze opeens getuige van een moord daarbinnen.

Mysterie wordt hysterie

De film speelt met veel plezier een spelletje met hoe betrouwbaar de beweringen van deze verwarde vrouw zijn. Vanwege haar geestelijke gezondheid, gecombineerd met drank- en pillengebruik, gelooft de politie maar weinig van haar verhaal en als kijker ben je geneigd daar hetzelfde in te staan. Dat zou een krachtig uitgangspunt voor een thriller zijn als het leuk was om je te laten meevoeren door het mysterie. Maar dit mysterie is vooral hysterie.

Gekweld door kwalen

Het is verbazingwekkend om te zien hoe The Woman in the Window één van zijn sterkste punten verkwanselt: de prachtige cast. Adams kan een rol als deze probleemloos aan, maar de overdramatische manier waarop haar kwalen haar teisteren, maken het lastig om een film lang met haar mee te leven. Regisseur Joe Wright heeft goed gekeken naar het werk van Alfred Hitchcock, maar hij stuwt de verwijzingen en invloeden er zo overdadig in, dat het bijna een parodie wordt.

Kort door de bocht

De acteurs en actrices die haar ondersteunen krijgen ook niet de kans om te stralen. Anthony Mackie krijgt één scène. Gary Oldman, als de gedoodverfde verdachte in wiens huis Anna de moord heeft gezien, moet vooral weer heel veel schreeuwen. De scènes met Julianne Moore zijn de beste in de film, maar helaas duren ook die maar kort. Rijzende ster Wyatt Russell, die laatst te zien was in The Falcon and the Winter Soldier, speelt ook prima, maar zijn aanwezigheid dient overduidelijk als dwaalspoor. De uiteindelijke ontknoping is behalve kort door de bocht een lelijk cliché.

Toen de makers van The Woman in the Window begonnen, moeten ze een hele andere film voor ogen hebben gehad dan wat er uiteindelijk van is geworden. Anders is niet te verklaren dat zoveel mensen met zoveel talent, voor en achter de schermen, niet verder zijn gekomen dan een rommelige, amper spannende thriller die je meteen na het kijken weer vergeten bent. Alleen een poging waard als je per se alles wilt zien van de vele Oscarwinnaars in de cast.

The Woman in the Window is nu te zien op Netflix.

Ben je nu wel toe aan een betere film op Netflix? Hier vind je de beste 10 die er op dit moment te vinden zijn.