The Wilds castfoto

In deze young adult variant op Lost belandt een groepje tienermeiden op een onbewoond eiland. Toch is het daar volgens The Wilds minder zwaar dan op de middelbare school.

Je zou denken dat er niets erger is dan neerstorten op een onbewoond eiland en zien te overleven met mensen die je niet uit kunt staan. In de eerste aflevering van The Wilds wordt direct duidelijk gemaakt dat survival in de wildernis niets is vergeleken met het leven van een tienermeisje. Dat uitgangspunt is gelijk het zwakke punt van deze aardige tienerserie, die stukken beter had kunnen zijn.

Het leven van een tiener

"Er was trauma, maar een tienermeisje zijn, dat is echt een levende hel." Het is moeilijk om je lach in te houden wanneer deze woorden uit de mond komen van een actrice die duidelijk geen tiener is en wier personage helemaal geen zwaar leven had. Toch is dit een van de eerste dingen die gezegd wordt door Leah, een van de meest irritante personages in de streaming-geschiedenis.

Crash

The Wilds gaat over een groepje tienermeiden die op weg zijn naar een resort waar jonge vrouwen zichzelf kunnen ontwikkelen. Halverwege de reis stort het vliegtuig neer. Ze overleven de crash maar zijn op elkaar aangewezen om te overleven op een onbewoond eiland. Dat gaat helemaal fout. Tijdens een ondervraging door twee agenten vertellen ze over hun ervaringen en over hun verleden.

Even doorbijten

In de eerste paar afleveringen staat steeds een ander personage centraal. Ze worden geïnterviewd, vertellen over het eiland en over hun schooltijd. Je ziet daardoor drie verschillende tijdsperiodes, waarvan alleen de eerste twee echt interessant zijn. Zeker in het begin is het eventjes doorbijten, vooral wanneer alle focus ligt op Leah, die in het begin neer wordt gezet als de hoofdpersoon.

Spanningen

Gelukkig verandert de focus halverwege. Je krijgt al snel hints over de ware toedracht van de crash. Dan pas wordt The Wilds de moeite waard. Al maken bepaalde ontdekkingen over het eiland de serie ook minder spannend. Dat wordt goed gemaakt door de spanningen die in de groep toenemen. De schrijvers lijken Leah ook zat te worden en haar rol wordt steeds iets kleiner.

Complot

Het is alleen de vraag of je het zo ver redt. The Wilds moet echt op gang komen. Je moet je een weg slaan door ongeloofwaardige scenario's, bordkartonnen personages, melodramatisch geneuzel en matige acteerprestaties. Als je dat echter volhoudt, zul je rond de vierde of vijfde aflevering alsnog gefascineerd raken door het overkoepelende complot.

Hoe gaat het verder?

The Wilds is niet alleen maar kommer en kwel. Wanneer de personages wat meer diepgang krijgen en de actrices lekkerder in hun vel zitten, ga je ze als kijker ook leuker vinden. Daarnaast wordt het matige verhaaltje met iedere plotwending ook steeds interessanter, terwijl dat meestal andersom is. Je zult jezelf betrappen dat je na alle irritaties alsnog een aflevering gaat kijken, want je wil toch weten hoe het verder gaat.

The Wilds is een serie met potentie. Riverdale meets Lost is een interessant idee, maar de uitwerking valt in het begin erg tegen. Toch weet de serie zich halverwege te herpakken met interessante plotwendingen en minder focus op melodramatisch high school geneuzel. Als je echter houdt van onevenwichtige guilty pleasures kun je met gemak een extra ster bij onderstaande waardering plakken.

The Wilds is te zien op Amazon Prime Video.

Tot en met 25 december is de eerste aflevering gratis te zien op Prime Video.