The White Tiger

Er zijn in India maar twee manieren om uit de armoede te komen, legt de centrale figuur in The White Tiger uit: via criminaliteit of de politiek. Maar die les leert dorpeling Balram pas laat: hij probeert het eerst als chauffeur voor een rijke familie.

Verschillen tussen rijk en arm heb je overal ter wereld, maar in India zitten die door het kaste-systeem muurvast gebakken in de maatschappij. De mensen met het geld en de macht zijn ervan overtuigd dat ze beter zijn dan de armoedzaaiers, maar opvallender is dat ook de armen dat geloven.

Obstakels

Hoofdfiguur en verteller Balram (Adarsh Kourav) omschrijft het als het India van het licht en dat van het donker. Het een wil zichtbaar zijn, het andere ongezien blijven en het een bestaat niet zonder het andere. Deze sloof in het theehuis van zijn familie wil naar het licht en ziet zijn kans als hij hoort dat de jongste zoon van de plaatselijke landheer een chauffeur zoekt. Rijden kan hij niet, maar dat is nog wel het kleinste obstakel waar hij overheen klimt op weg naar zijn nieuwe leven.

Nederig

Zijn nieuwe meester Ashok (Rajkummar Rao) heeft gestudeerd in Amerika en heeft een hekel aan de botte manier waarop zijn vader en broer omgaan met het personeel. Hij heeft een Amerikaanse vrouw (Priyanka Chopra) die daar al helemaal allergisch voor is, maar dat belet Balram niet om zich extreem nederig op te stellen. In Westerse ogen dan: Balram doet voor Indiase begrippen niks raars.

Fascinerend

De voornaamste kracht van The White Tiger zit ‘m in het kijkje in deze wereld. De onwerkelijke maar tegelijk realistische manier waarop de personages met elkaar omgaan heeft een fascinerende werking. Het beeld dat wordt geschetst stemt bepaald niet vrolijk: de kloof tussen deze mensen is zo enorm, dat er weinig hoop is op meer onderling begrip. Ook Ashok en zijn vrouw, die een wat liberalere instelling hebben dan de meeste rijke stinkerds, behandelen Balram uiteindelijk niet als een mens. Niet dat het veel uit zo maken in deze immens complexe situatie, zoals de film die laat zien.

Pieken en dalen

Met deze solide basis komt de film helaas minder ver dan mogelijk was geweest. Dat is vooral te wijten aan de twee voornaamste dramatische pieken die het verhaal vooruit stuwen. Zonder iets te verklappen: de ene wending is met een beetje logisch nadenken al te ontkrachten, de ander voelt aan als een te makkelijke noodgreep. Dat is jammer en iets waar het bejubelde boek van Aravind Adiga, dat als basis dient, veel minder last van had.

Hoewel The White Tiger net een kwartier te lang aanvoelt, is hij verre van saai. Er valt af te dingen op sommige keuzes in het verhaal, maar de ongemakkelijke verwondering die het oproept, houdt je erbij. De rol van Kourav draagt daar ook een belangrijk steentje aan bij. Het bureau voor toerisme van India zal niet gelukkig zijn met deze film, maar wij raden hem ondanks dat zeker aan.

The White Tiger is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze 10 topfilms op Netflix.

Wil je nog meer internationale toppers kijken? Check dan deze series.