The Walking Dead: the world beyond

Massa’s zombiefilms en -series, waaronder megahit The Walking Dead, laten zien wat er gebeurt bij de uitbraak van een zombievirus, maar hoe is het om te leven in een wereld waarin je niet beter weet dan dat er lijken rondwandelen? Dat is het thema van spin-off The Walking Dead: World Beyond.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste twee afleveringen.

De opperbaas van alle zombieseries, The Walking Dead, wandelt langzaam maar zeker naar z’n eind. Het tiende seizoen loopt nu, volgend jaar krijgen we het elfde en daarna is het toch echt over en uit. Tenminste, met die specifieke serie, want we hebben natuurlijk ook nog Fear the Walking Dead, de film over Rick Grimes die in vroege fase van ontwikkeling is en een nieuwe serie over de avonturen van fanfavorieten Darryl en Carol, die verwacht wordt in 2023.

Lekker ranzig

De meest recente toevoeging aan dit zombie-universum is The Walking Dead: World Beyond, een serie die zich vooral richt op de jongere liefhebbers van deze verhalen. Niet dat TWD nu kinderachtig is geworden: de confrontaties met de zombies zijn nog steeds lekker ranzig en in de twee eerste afleveringen die wij te zien kregen, zit sowieso één lijkenstunt die we nog nooit gezien hadden. De reden dat deze serie tieners zal aanspreken, is het feit dat de hoofdrolspelers van dezelfde leeftijd zijn.

Generation Z

Het verhaal begint in een gemeenschap waarin de bewoners een comfortabel bestaan leiden, zeker gezien de situatie. Er begint zelfs een generatie volwassen te worden die bijna hun hele leven achter de goed bewaakte muren heeft doorgebracht. Sommigen van hen hebben vertrouwen dat het zowaar goed gaat komen met de mensheid: er wordt elders gewerkt aan een vaccin voor de wandelende doden, onder meer door de vader van Iris (Aliyah Royale), die daarvoor wel huis en haard moest verlaten.

Laatste mensen

Maar niet iedereen is even optimistisch. Iris’ stiefzus Hope (Alexa Mansour) bijvoorbeeld houdt er ernstig rekening mee dat ze een van de laatste mensen op aarde gaat worden. Vooral de Civil Republic, de mysterieuze organisatie die de orde bewaakt binnen het beetje beschaving dat er nog is, wantrouwt ze enorm. En terecht, want de fascistische stijl van deze duistere figuren zegt genoeg.

De harde praktijk

De diverse verhaallijnen komen pas echt op gang als een groepje van vier tieners de benen neemt om de vader van Iris en Hope te gaan zoeken. Twee oudere plaatsgenoten gaan achter ze aan, want ook al is het rustig met de zombies in de omgeving: gevaarlijk is het er nog steeds. Zeker voor kinderen die tot nu toe alleen theorieles over zombies doden gehad hebben. De achtergronden van de voornaamste personages worden tussendoor met flashbacks ingekleurd, op een nogal onbeholpen manier.

Het is wat het is

Hoewel de nieuwe gezichten je niet meteen het verhaal in sleuren, is de situatie die geschetst wordt interessant. We zien jonge mensen die zich alleen flarden herinneren van het begin van de zombie-apocalyps, voor wie deze gruwelijke situatie niets meer is dan de wereld ze altijd gekend hebben. Dat biedt perspectieven voor compleet nieuwe verhalen in de vertrouwde wereld van The Walking Dead, die er opnieuw geweldig uitziet in al zijn desolate schoonheid.

The Walking Dead: World Beyond cast

De mogelijkheden voor een frisse blik op een onfrisse toestand zijn er, dus het zou mooi zijn als World Beyond daar gebruik van zou maken. De eerste twee afleveringen maken daar een begin mee, maar helaas ook met een aantal niet al te geïnspireerde verteltrucs. Gelukkig is er vooral aan de fans gedacht: wie smacht naar meer Walking Dead, maar dan een beetje anders, mag tevreden zijn.

The Walking Dead: World Beyond is te zien op Amazon Prime Video, iedere vrijdag is er een nieuwe aflevering.