The Trial of the Chicago 7

In de jaren zestig werd volop gedemonstreerd en geprotesteerd in de straten van Amerika. Er was echter ook hevig verzet in de rechtszalen, met name door de Chicago 8.

In 1968 werd in de VS volop gedemonstreerd tegen allerlei misstanden, inclusief de Vietnamoorlog die toen nog bezig was. In de zomer van dat jaar kwamen verschillende groepen naar Chicago voor het partijcongres van de democraten. Ieder deed zijn eigen ding en had zijn eigen redenen daarvoor, maar de regering zag één groot complot tegen de gevestigde orde.

We houden ons rustig – toch?

Voor wie het waargebeurde verhaal nog niet kent, wordt dat stapsgewijs uit de doeken gedaan. De film begint met de rechtszaak tegen acht personen, wegens samenzwering en relschoppen, en laat vervolgens zien wat daar aan vooraf ging. Hoe leden van de burgerrechtenbeweging, de Black Panther Party en de landelijke studentenorganisatie zich voorbereidden op de grote dag, zich voornamen vredig te demonstreren – en hoe het dan toch uit de klauwen liep...

Smullen voor zwaargewichten

Het is een interessant verhaal dat zeker een verfilming verdient en vanaf het begin grote namen aantrok. Aaron Sorkin (The West Wing) schreef het scenario en Steven Spielberg zou het regisseren met een cast vol nieuwe gezichten. Uiteindelijk ging dat niet door en besloot Sorkin zelf de touwtjes in handen te nemen. Hij wist in een mum van tijd een hele rits bekende namen te trekken en dat is geen wonder; het is voor de goede zaak en de teksten zijn om te smullen.

Duel in de rechtszaal

Sorkin staat bekend om zijn scherpe scenario’s maar zat hier natuurlijk vast aan de originele teksten. Gelukkig zitten daar juweeltjes tussen waar deze acteurs met plezier hun tanden in zetten. Vooral Sacha Baron Cohen (straks weer te zien in Borat 2) steelt de show als de uitgesproken activist Abbie Hoffman, die bijna een duel voert met rechter Julius Hoffman (geen familie). Er is echter een sterke bezetting over de hele linie, waardoor het van ons nog wel wat langer door had mogen gaan.

Aaron Sorkin weet als schrijver en regisseur samen met een hele bak puike acteurs dit rechtbankdrama, waarin veel wordt gepraat, uiterst boeiend te maken én te houden.

The Trial of the Chicago 7 is vanaf 16 oktober te zien op Netflix.

Bekijk ook deze topfilms op Netflix.