Beter goed gejat dan slecht bedacht is een motto dat veel filmmakers gebruiken in Hollywood. Ook The Tomorrow War leent en gapt zijn hele verhaal bij elkaar, maar dat gebeurt in elk geval met liefde voor het scifi-genre.

The Tomorrow War is een van de films die vanwege het sluiten van de bioscopen tijdens de piek van de pandemie door Amazon werd gekocht. Een thuispremière wordt het dus, maar dit prijzige scifi-spektakel had met zijn intense actiescènes zeker niet misstaan op het grote scherm. Ook de ambities met het verhaal zijn huizenhoog, al komt dat met zijn plotkronkels niet verder dan Christopher Nolan light.

Kans op leven: minimaal

Chris Pratt speelt een ex-soldaat die nu de kost verdient als biologieleraar. Net als alle andere mensen weten hij, zijn vrouw en zijn dochtertje niet wat ze meemaken als er opeens bezoek komt uit de toekomst: strijders uit 2051 komen de mensheid waarschuwen voor een aankomende oorlog met monsterlijke aliens. Alleen als dappere mannen en vrouwen uit 2021 zich door de tijd laten transporteren om te vechten tegen de invasiemacht, heeft ons ras misschien een kansje om te overleven.

Razen door de tijd

Binnen dertig jaar wordt dus het tijdreizen uitgevonden: dat is gigantisch! Maar in deze film is het bijzaak en puur een mechanisme om het verhaal vooruit te helpen. Dat voelt onnatuurlijk en die sensatie bekruipt je nog wel een paar keer tijdens het kijken van The Tomorrow War. Een aantal prangende vragen rond het hele tijdreisconcept worden eventjes vlug behandeld, maar over de meeste onwaarschijnlijkheden wordt wel erg makkelijk heen gestapt.

Afgrijselijke monsters

De schrijvers werken heel duidelijk toe naar de situatie die het grootste gedeelte van de film beslaat: Pratt die in de toekomst vecht tegen de buitenaardse wezens, samen met iemand die hij kent uit het verleden, gespeeld door Yvonne Strahovski. De manier om daar te komen, is nogal lomp, maar eenmaal bij dit punt aanbeland, wint de film aan kracht. Pratt en Strahovski vormen een fijn duo en gaan bikkelhard tekeer tegen de aliens. Dat zijn ook echt prachtig ontworpen, afgrijselijke monsters, waarvan je onmiddelijk gelooft dat ze de mens makkelijk de baas zijn.

Beetje van dit, beetje van dat

Het is jammer dat de makers niet tevreden waren met een wat eenvoudiger verhaal van mens tegen monster, want dat gedeelte van de film werkt het beste. Maar nu draaft het verhaal nog een half uur door nadat Pratt zijn doel heeft bereikt in de toekomst, wat uiteindelijk leidt tot een finale in de sneeuw van Siberië. Erg spectaculair, maar het voelt bijna als een andere film. Dat probleem heeft The Tomorrow War op meer punten: het is een beetje Tenet, een beetje Interstellar, een beetje Aliens maar nooit zo goed als zijn voorbeelden.

Aan ratelende machinegeweren die zwermen buitenaardse gedrochten aan flarden knallen is geen gebrek in The Tomorrow War. Zolang de film zich richt op dit soort spanning en sensatie, werkt hij prima. Maar de makers namen geregeld te veel hooi op hun vork en dat kost punten. Maar saai is-ie zeker niet.

The Tomorrow War is nu te zien bij Amazon Prime Video.

Om te zien wat Amazon Prime Video nog meer aan nieuws te bieden heeft deze maand, klik je hier.

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.