Recensie The Tender Bar

Normaal zijn we net zo blij met een nieuwe rol van George Clooney als met een nieuwe regie van hem, maar na The Tender Bar hebben onze verwachtingen een knauw gekregen.

De kleine JR (eerst met grote ogen gespeeld door Daniel Ranieri en dan door een futloze Tye Sheridan) gaat met zijn moeder bij opa en oma wonen. Die geven aan nog meer familieleden onderdak waardoor het een vrij luidruchtige boel is. Om aan al die mensen te ontsnappen, duikt JR het liefst de verrassend rustige kroeg van zijn oom Charlie (Ben Affleck) in.

Terugschakelen na een swingend begin

De film, gebaseerd op de memoires van journalist J.R. Moehringer, begint lekker swingend met het deuntje Radar Love, maar schakelt dan een paar versnellingen terug. Het is maar goed dat de hele film een fijne soundtrack heeft, want het verhaal van The Tender Bar is enigszins slaapverwekkend en had makkelijk in anderhalf uur - zo niet korter - kunnen worden verteld.

Zappen zonder iets interessants te vinden

Het verhaal kabbelt van begin tot einde en hetzelfde geldt voor JR’s leven, waarin niks gebeurt om deze verfilming te verantwoorden. Er worden grote vertelstappen gezet, alsof we er doorheen zappen op zoek naar iets interessants - zonder succes. Dat heen en weer springen in de tijd maakt The Tender Bar ook niet bepaald pittiger of flitsender; het is eerder irritant.

Dit is meer een mislukking dan een poging

JR maakt weinig ontwikkeling mee: hij blijft achter hetzelfde onbereikbare meisje aanrennen, hij blijft hopen dat zijn vader terugkomt en hij blijft weinig moeite doen om een leuke baan te vinden. Dit is niet zozeer het inspirerende verhaal van een jongen die iets van zijn leven probeert te maken als wel het verslag van een man die terugblikt op het mislukken daarvan.

Zonder Batman kan Ben Affleck best goed acteren

Het enige lichtpuntje in The Tender Bar is Ben Affleck als Charlie; je wenst iedereen zo’n oom toe. Zonder J-Lo of Batman-gedoe laat Affleck weer eens zien dat hij best goed kan acteren. Het is ook fijn om Christopher Lloyd weer eens te zien, als JR’s lieve rare opa, maar Lloyd maakt zich niet bepaald moe en had duidelijk meer plezier in de actiefilm Nobody.

Het door George Clooney geregisseerde The Tender Bar is alles bij elkaar een vrij nietszeggend ‘coming of age’ filmpje, waarin te weinig gebeurt en te veel wordt gekletst. Bij dat laatste wordt zelfs nog een overbodige voice-over gegooid! Dan hadden we liever wat meer scènes willen zien van een meer dan acceptabele Ben Affleck als de oom die het leven van zowel de hoofdpersoon als de kijker wat draaglijker maakt.

The Tender Bar is vanaf 7 januari te zien op Amazon Prime Video.

Gelukkig zijn er meer nieuwe films en series op Amazon te zien. The Tender Bar is trouwens niet de enige miskleun van Clooney. Gelukkig is er zicht op betere tijden voor George. En Ben Affleck is ook in zijn privé-leven aan de beterende hand.