Recensie The Suicide Squad

Het leek een onzalig plan om een vervolg op Suicide Squad (2016) te maken – tot regisseur James Gunn (Guardians of the Galaxy) er een prettig gestoord feestje van maakte.

Vroeger waren superhelden brave types die het opnamen tegen snode schurken, maar uiteindelijk ging zelfs die brave Superman de ‘dark side’ op. Daarom was vijf jaar geleden de tijd rijp om het team superschurken uit de comic Suicide Squad een film te geven. Echt slecht durfden ze die gasten niet te maken en dat was een van de redenen dat ze gemengd werden ontvangen.

Meer geweld, minder serieus

Door die softe aanpak kreeg de film Suicide Squad bij ons een Kijkwijzer-leeftijd van twaalf jaar en het is een teken aan de wand dat je voor de opvolger - met een extra lidwoord! - vier jaar ouder moet zijn. De leden van dit nieuwe zelfmoordcommando houden zich niet in wat betreft geweld en bloederigheid, wat ons alleen maar enthousiaster maakt. Ze nemen zichzelf ook minder serieus dan de vorige bende en dat werkt uitstekend.

Oud en nieuw kanonnenvoer

Het concept is hetzelfde gebleven: een groep superschurken wordt ingezet om de smerige klusjes op te knappen en Amanda Waller (Viola Davis) is hun baas die over lijken gaat om de wereld te redden. Ze weet in The Suicide Squad weer een fijn clubje moorddadige mafkezen bij elkaar te zetten, die de gevangenis even uit mogen om het op te nemen tegen een buitenaardse bedreiging.

Ze zijn fout, onbetrouwbaar en dodelijk

Naast de bekende gezichten van Harley Quinn (Margot Robbie) en Rick Flag (Joel Kinnaman), is voor The Suicide Squad een blik vers kanonnenvoer opengetrokken met onder andere Idris Elba als de dodelijke Bloodsport, John Cena die met Peacemaker een ‘foute Captain America’ speelt, en Sylvester Stallone leeft zich uit als gemuteerde haai die zijn medestanders het liefst zonder te kauwen zou willen doorslikken...

Vol met ‘Weet je wat cool zou zijn?’-scènes

Regisseur James Gunn schreef zelf het scenario en heeft - op geheel eigen wijze - een elegante oplossing gevonden om een verhaal met zoveel personages in goede banen te leiden. Het geheim: het gaat niet om al die bizarre types maar om alle kolder en actie die je daar mee kunt beleven. The Suicide Squad hangt aan elkaar van ‘Weet je wat cool zou zijn?’-scènes, waarbij je verder niet te veel moet nadenken. Gewoon braaf wachten tot hun volgende missie en tot die tijd krijgen we eerst nog een kerstspecial van Gunns Guardians of the Galaxy.

De film is even vermakelijk als gewelddadig en succesnummers als Margot Robbie’s prettig gestoorde Harley Quinn krijgen goed tegenspel van een nieuwe groep uitblinkers. Zo’n beetje alle leden van The Suicide Squad hebben een hekel aan elkaar, maar wij zijn dol op ze.

The Suicide Squad is vanaf 5 augustus te zien in de bioscoop