Castfoto The Rain seizoen 3

Het derde, en laatste, seizoen van The Rain gaat verder waar het tweede seizoen stopte, maar is te veel een eigen verhaaltje en slaat daarmee de plank mis.

LET OP: DEZE RECENSIE BEVAT SPOILERS VOOR SEIZOEN 1 EN 2

Een serie over een dodelijk virus waardoor je niet naar buiten kan, klinkt niet als een gezellige afleiding. Toch is The Rain een prima serie om even hersenloos te bingewatchen. Het hersenloze aspect is vooral belangrijk om dit derde seizoen van de Deense Netflix Original te overleven, want alle logica en laatste restjes realisme worden met de regen weggespoeld.

Kijk ook deze internationale Netflix-series.

Hoe begon het ook alweer?

In het eerste seizoen wordt een Deens stadje getroffen door een dodelijke regen. Tienermeisje Simone en haar broertje Rasmus worden nog net op tijd door hun vader naar een geheimzinnige bunker gebracht. De twee zitten daar zes jaar lang totdat ze ontdekt worden door een groepje overlevenden. Eenmaal terug in de buitenwereld moeten de twee zich aan zien te passen aan een keiharde samenleving, waarin geen ruimte is voor jeugdige onschuld.

Een seizoen vol vragen

In het tweede seizoen begint een zoektocht naar antwoorden. Wat heeft hun vader te maken met de dodelijke regen? Wat is er precies aan de hand met  de geïnfecteerde Rasmus? Wie is wel en niet te vertrouwen? En nog belangrijker: hoe komen ze uit de quarantainezone? Ondertussen wordt Simone verliefd op groepsleider Martin en krijgt Rasmus gevoelens voor de chronisch zieke Sarah.

Een nieuw verhaal

In het derde seizoen worden al die verhaallijnen even snel afgerond om een nieuw verhaal te vertellen. Simone ontdekt in de eerste tien minuten waarom het geen slim plan is om de quarantainezone te verlaten en ook haar relatie met Martin is niet langer van belang. De focus ligt nu volledig op Rasmus die zijn nieuwe krachten ontdekt.

Egoïst met slechte plannen

Dit laatste seizoen van The Rain zit weer bomvol plotwendingen en daar kunnen we weinig over zeggen. Wat we wel kwijt kunnen, is dat Simone dit keer dommer en irritanter is dan ooit. In het eerste seizoen was ze een naïef meisje, net uit de bunker en vol hoop op een goede afloop. Daardoor maakte ze soms de verkeerde keuze en bracht ze mensen in gevaar. Nu is ze gewoon een egoïstische trut met slechte plannen.

Karakteropbouw?

Simone is niet het enige personage dat vreemde beslissingen neemt. Ook Martin en Rasmus lijken de weg helemaal kwijt te zijn. De schrijvers van The Rain hebben duidelijk een nieuw verhaal in hun hoofd en negeren twee seizoenen aan karakteropbouw om dit op spectaculaire wijze te vertellen. Ook hebben ze geen flauw benul wat ze moeten doen met originele groepsleden Jean en Patrick.

Door het in dit derde seizoen iets anders aan te pakken, slaan de makers de plank mis. The Rain begint als een interessante post-apocalyptische thriller, maar eindigt als een domme sciencefictionserie. De trouwe fans zullen dit door de vingers kunnen zien, maar een casual kijker zal zich irriteren aan Simone en hopen dat het snel weer gaat regenen.

Het derde seizoen van The Rain staat vanaf 6 augustus op Netflix.

Deze films in series komen in augustus uit op Netflix.