The Princess Switch 2: Switched Again

In het vervolg op The Princess Switch speelt Vanessa Hudgens niet twee, maar drie personages. Dat pakt veel leuker uit dan je zou denken.

The Princess Switch is een matig kerstfilmpje vol bekende clichés. Een vervolg voorspelde ook weinig goeds. The Princess Switch 2: Switched Again is echter een stuk leuker dan het eerste deel. Vanessa Hudgens speelt namelijk een derde personage en krijgt eindelijk de kans om te laten zien hoe grappig ze kan zijn.

Waar ging de film ook alweer over?

Het verhaal uit de eerst film wordt aan het begin van deel twee nog eventjes snel uitgelegd. Stacy is een bakker uit Amerika, Margaret is een hertogin uit Montenaro. De twee lijken als twee druppels water op elkaar en wisselen van plaats zodat Margaret voor de verandering een normale vrouw kan zijn. Tijdens deze switch wordt Stacy verliefd op prins Edward en Margaret krijgt gevoelens voor Stacy's beste vriend Kevin.

Nieuwe koningin

In The Princess Switch 2: Switched Again is de relatie van Margaret en Kevin op de klippen gelopen omdat zij gekroond gaat worden tot koningin. Kort voor de kroning bedenkt Stacy een plan om de twee weer samen te brengen. Ze wisselen weer van plek zodat Kevin en Margaret samen kunnen zijn. Maar Margaret's nichtje Fiona Pembroke gooit roet in het eten.

Absolutely Fabulous

Deze Fiona Pembroke is de derde rol van Vanessa Hudgens en zonder twijfel de leukste van de drie. Stacy en Margaret verschillen van accent, maar verder zijn het vriendelijke en intelligente vrouwen. Fiona is de domme, arrogante partygirl en daar heeft Hudgens heel veel plezier mee. Ze heeft duidelijk gekeken naar Absolutely Fabulous en doet haar versie van Patsy, gecombineerd met een parodie op types als Paris Hilton.

Scherp randje

Fiona geeft de film het scherpe randje dat het eerste deel miste. De schrijvers weten echter niet goed wat ze daar mee moeten. Fiona wil switchen met Margaret en daar had best een leuke film in gezeten. Omdat dit deel twee is, moeten alle personages een verhaallijntje krijgen, waardoor Fiona vaak op een zijspoor wordt gezet en nooit meer wordt dan een bijfiguur.

Onnodig ingewikkeld

De vele verhaallijnen maken de film onnodig ingewikkeld, maar de makers hebben dit gelukkig zelf ook door. Regelmatig wordt de situatie samengevat, al lijken de personages erg dom wanneer ze dingen zeggen als 'maar als jij Lady Margaret bent, wie is dan de vrouw in je slaapkamer?' Door deze samenvattingen wordt je echter ook herinnerd hoe vergezocht deze hele film is.

Gouden vondst

The Princess Switch is nooit een film geweest die je kijkt voor het sterke verhaal. Daar zullen we het vervolg ook niet op afrekenen. We vinden het juist knap dat de schrijvers een beter vervolg wisten te maken. De personages zijn ietsjes meer uitgediept en het is geen simpele kopie van het eerste deel. En de toevoeging van Fiona is een gouden vondst.

The Princess Switch 2: Switched Again is een verrassend vervolg. Net iets leuker dan het eerste deel en als je alleen de scènes met Fiona kijkt, een stuk leuker. Vanessa Hudgens heeft een komisch talent dat we nog niet eerder van haar hebben gezien. Haar absolutely fabulous Fiona geeft The Princess Switch een scherper randje waar we hopelijk meer van zullen zien in het derde deel, dat al is aangekondigd voor volgend jaar.

The Princess Switch 2: Switched Again is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze films om de wintermaanden door te komen.